Nová kniha Stephena Hawkinga

Astronomie |

Světoznámý britský astrofyzik profesor Stephen Hawking vydal v minulých dnech novou populárně vědeckou knihu, která se zřejmě stane světovým bestsellerem. Název knihy zní Vesmír v kostce (The Universe in a Nutshell, Bantam Press, 2001) a její recenzi přinesly v minulém týdnu všechny světové deníky.

Hawking je bezesporu jedním z nejpopulárnějších vědců současnosti. Přispěla k tomu nejen odvaha, s níž se postavil těžké nemoci, jež ho natrvalo upoutala na invalidní vozík, ale i megabestseller Stručná teorie času (A Brief History of Time, 1982), který se se svými 10 miliony výtisků stal parně nejúspěšnější populárně vědeckou knihou 20. století. V českém překladu vyšla Stručná historie času v nakladatelství Mladá fronta v roce 1991.
Hawking, který formuloval teorii kvantového vypařování černých děr, se stal jakousi vědeckou ikonou přelomu tisíciletí. V této teorii se poprvé podařilo sloučit dvě fundamentální koncepce moderní fyziky – obecnou teorii relativity a kvantovou mechaniku. Připomeňme, že už v roce 1979 získal Hawking prestižní lucasianovský post profesora matematiky na univerzitě v Cambridge, který svého času zastával Isaac Newton. Hovoří se o něm, že se těší popularity, jaká je vyhrazena jen rockovým hvězdám nebo špičkovým sportovcům. Tvůrcům seriálu Star Trek se například dostalo cti, že přijal roli v jednom z jeho dílů – na rozdíl od jiných herců hrál ovšem sám sebe.
Kniha, s níž nyní přichází, vyvolá nepochybně velkou pozornost. Je opět psaná celkem srozumitelným jazykem a doplněna řadou názorných obrázků. Hawking, stejně jako již zesnulý Richard Feynman, znovu dokazuje, že má vzácnou schopnost osvětlit komplikované fyzikální teorie laické veřejnosti. V centru pozornosti jsou nejnovější poznatky teoretické fyziky, zejména teorie superstun (s níž jsme se mohli setkat již ve vynikající Greenově publikaci Elegantní vesmír), problematika času a černých děr, kvantová mechanika, jedenáctidimenzionální supergravitace, M-teorie atd.
Přes Hawkingův talent to přirozeně není jednoduchá četba, stejně jako zmíněná Stručná historie času, ale vynaložená námaha rozhodně stojí za to. Můžeme jejím prostřednictvím nahlédnou pod pokličku nejnovějších teorií astrofyziky a kosmologie, ubírat se směrem, jímž se současná mysl snaží uchopit záhadu fascinujícího nekonečného vesmíru. “Mistrovské shrnutí toho, jak současná fyzika přemýšlí o světě a vesmíru,” napsal o knize list The New York Time. Věřme, že na její český překlad nebudeme muset čekat dlouho.