Obchod jako magnet

Člověk |

Že je pro úspěch libovolného obchodu důležitá jeho poloha, to je tvrzení triviální. Dá se to ale nějak kvantifikovat? Obchody si můžeme představit v jakémsi „silovém poli“ podobném třeba magnetickému.

Obchod jako magnet



pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

Přesně tohle udělal fyzik Pablo Jensen z lyonské Ecole Normale Supérieure. Rozdělil si obchody do několika skupin. V rámci jedné skupiny přitom mělo platit, že obchody se k sobě „přitahují“, mezi skupinami se zase odpuzovaly. Každý obchod pak dostal kladné a záporné body, podle toho, v jakém se nacházel silovém poli a výsledný součet odpovídal jeho atraktivnosti.

Jensen testoval svůj model na zkrachovalých pekařstvích. Vyšlo mu, že „hodnota“ těchto obchodů, které byly v posledních letech v Lyonu zavřeny, je skutečně výrazně menší než průměrná.

Zdroj: New Scientist

Poznámky:

– Jensen podle všeho přiřazoval body „podle oblasti“, na které si město rozdělil. Další možností by bylo postupovat, jako by se jednalo o skutečné silové pole. Tedy zahrnout vzdálenost (vliv by nejspíš ubýval se čtvercem vzdálenosti; samozřejmě, tady by ještě chtělo vzdálenost nějak přepočítat na „reálnou“, zohlednit třeba rozdělení města řekou či dálnicí apod.).

– Z příkladu není jasné, jak Jensen počítal třeba vztah mezi pekařstvím a jiným pekařstvím. Na jednu stranu více obchodů stejného typu místo pro zákazníka zatraktivňuje („pekařská“ čtvrť), na druhé straně je ale jasná konkurence.

– Není úplně jasné, jak rozdělit obchody do skupin, které se vzájemně podporují. Pár příkladů napadne každého, třeba knihkupectví a kavárna nebo fotbalový stadion a hospoda. (Článek na New Scientistu uvádí jako příklad navzájem se podporujících obchodů řeznictví a lahůdkářství, nebo knihkupectví a prádelnu – ve druhém případě to vzbuzuje poněkud rozpaky). Ale co třeba kino a hospoda? Podporují se, nebo si naopak konkurují? Jak vůbec tuhle otázku řešit „exaktně“?

– No a nakonec, ideální místo je jedna věc, pokud je v něm ale obrovský nájem, pak se ani tak nemusí provoz vyplatit. Takže by do modelu ještě chtělo zahrnout „průměrnou výši nájmu“ v dané oblasti a provést příslušnou korekci.

– Nějaké další rozšiřující nápady?



Úvodní foto: Karora, Wikipedia, licence public domain




Související články




Komentáře

30.03.2015, 14:44 admin

ano :-)

ano, viz i ten rencinuv vtip s autobusovym jizdnim radem: "prcice, trosky, olsany - proboha, vzdyt to je muj zivot jako na dlani"

27.03.2015, 15:27 neznalek

symbiozu provozoven maji cesi v genech

Staci treba jen v Praze jedenactkou smerem z centra - porodnice, nemocnice, krematorium, hrbitov, spalovna. Usporne, ergonomicke. :-)

27.03.2015, 14:00 admin

aha

aha, dekuji za poznamku. mimochodem, zajimave mi prijdou i kombinovane obchody/sluzby, kde ty dve cinnosti spolu na prvni ani dalsi pohled nijak nesouvisi - treba opakovane jsem narazil na opravy obuvi + vyrobu klicu (jeste se divne kombinovaly opravy destniku, ale to uz skoro neni)

27.03.2015, 09:03 cc

..

V typu prádelen, který u nás prakticky neznáme, je totiž zvykem sednout si a na prádlo čekat. Proto ta symbióza s knihkupectvím. Podobnosti fungují i naopak: Using Economics to explain Physics - Sixty Symbols

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.