Okolo mrtvých hvězd mohou vznikat i kamenné planety?

Astronomie |

Miliarda tun kamení dopadla na pulsar.

Okolo mrtvých hvězd mohou vznikat i kamenné planety?

Je to asi jako kdybyste našli spokojeně bučící dojnici jen pár stovek metrů od místa, kde před pěti minutami vybouchla jaderná bomba. Nemožné? Podobně zněla na počátku 90. let i teorie o existenci planet poblíž pulsarů. Pak ale přišel nejdříve dementovaný, nakonec však uznaný objev hned několika planet u těchto rychle rotujících neutronových hvězd.

Pulsary jsou pozůstatky po výbuchu supernovy. Vzhledem k tomu, že tyto události sterilizují všechny planety do vzdálenosti 30 světelných let, dokážete si asi představit, co to udělá s planetou ve vlastním planetárním systému.

Klasifikace pulsarů je poněkud složitější, ale pro nás je postačující zavedení pouhých dvou kategorií: milisekundové pulsary a ty ostatní.

Milisekundové pulsary se otáčí kolem své osy s periodou zhruba 1 až 10 milisekund. Obvykle jsou urychlovány v důsledku přetékání hmoty z průvodce (normální hvězdy) na pulsar. První exoplanety byly objeveny právě u milisekundových pulsarů, takže se astronomové domnívají, že tyto planety vznikly až po výbuchu supernovy právě z přetékajícího materiálu, který okolo pulsaru tvoří disk.

Ostatní pulsary, které nemají průvodce, může obklopovat disk trosek, vzniklý z materiálu původní hvězdy. Něco podobného se patrně nachází poblíž pulsaru PSR J0738-4042 ve vzdálenosti 37 tisíc světelných let daleko v souhvězdí Lodní zádě.

Pulsary emitují velké množství záření a to mimo jiné v rádiové části spektra. Přesným měřením pulsů lze odhalit například přítomnost planety, která pulsar ovlivňuje svou gravitací.

Astronomové pozorují pulsar PSR J0738-4042 od roku 1988 prostřednictvím 26 m velkého radioteleskopu HartRAO v Jižní Africe. Díky přesnému měření pulsů byl odhalen pravděpodobný prachový disk, který interaguje s magnetosférou pulsaru. V září 2005 byly ovšem odhaleny daleko větší změny v periodě rotace a astronomové se domnívají, že na pulsar dopadl asteroid nebo spíše „hromada balvanů“ o hmotnosti až miliardy tun. Pokud v okolí pulsarů mohou existovat asteroidy, je teoreticky možný také vznik planet.

Úvodní foto: Wkipedia, NASA, ESA - licence public domain