Planeta v systému se třemi slunci

Astronomie |

Planeta s více měsíci či slunci představuje oblíbenou rekvizitu vědeckofantastické literatury. Poslední výzkumy ale ukazují, že velcí obři typu Jupitera by mohli existovat v systémech nejen dvou, ale hned tří hvězd.

Uvedený závěr vyplývá z výzkumu Macieje Konackiho z Kalifornského technologického ústavu v Pasedeně. Jednu takovou planetu se mu v systému HD 188753 podařilo objevit. Planeta – plynný obr zhruba velikosti Jupitera, tedy "skorohvězda" – obíhá pouhých 8 milionů kilometrů od centrální hvězdy, od dalších dvou sluncí je vzdálena zhruba jako Saturn od Slunce. (Pro srovnání – průměrná vzdálenost Země od Slunce je 150 milionů kilometrů.)
Zajímavé je, že v souhvězdí Labutě, kde byla nová planeta identifikována, jsou prý systémy dvou a tří hvězd mnohem častější než ty jednohvězdné. Co ale zdaleka jasné není, je způsob, jakým planety v systémech více hvězd vznikají. Použití standardní teorie zde naráží na četná úskalí.

Zdroj: http://www.theregister.co.uk/2005/07/14/three_sun_planet/
Na New Scientistu je zmíněna i podobnost nově objevovaných planet s Tatooine z Hvězdných válek.