Rychlost světla není konstantní?

Astronomie |

Různých zvláštností týkajících se nepřekročitelnosti rychlosti světla jste už určitě všichni zaslechli celou řadu. Teď se navíc ještě zdá, že rychlost světla vůbec nemusí být konstantní například v čase. V článku na Cosmiverse.com ( ...

V článku na Cosmiverse.com (jinak zajímavý server bohužel obtěžuje vyskakovací reklamou…) je zmiňována překvapivá teorie teoretického fyzika Paula Daviese a astrofyziků Tamara Davise a Charlese Lineweavera, týkající se možné proměnlivosti rychlosti světla. Je založena na pozorování světla ze vzdálených kvasarů.
Atomy, které emitovaly světlo pozorované astronomem Johnem Webbem, se dle pozorování musely lehce lišit od atomů, ze kterých jsme utvořeni my. To by se dalo vysvětlit buď proměnlivou velikostí náboje elektronu, nebo proměnlivostí rychlosti světla. Další úvahy fyziků se týkaly toho, které ze stávajících zákonů přírody vůbec můžeme považovat za konstantní, a které budou prohlášeny za neplatné: protože proměnlivost náboje elektronu by porušila druhý zákon termodynamiky, zdá se, že si budeme muset zvyknout na proměnlivost rychlosti světla ve vakuu. Vysvětlovalo by to i celou řadu pozorovaných vlastností vesmíru, zejména struktur velkých rozměrů, které jsou tak vzdálené, že se mezi nimi dle stávajících teorií nemohlo za dobu existence vesmíru dozářit světlo ani působit žádné jiné síly.
Zdroje: University of New South Wales; Macquarie University; Nature; Reuters; BBC