V meteoritech objeveny nukleotidy?

Astronomie |

To, že meteority a komety obsahují organické látky, je věcí dobře známou – nakonec právě tímto způsobem se možná tyto sloučeniny dostaly i na Zemi. Nicméně objevit v meteoritickém materiálu nukleotidy, to by byla novinka.

Přesněji řečeno, v meteoritickém materiálu byly již objeveny i nukleotidy a nukleové kyseliny, jenže se nepodařilo dokázat, že nejde o pozemskou kontaminaci. Nyní se někteří vědci domnívají, že v případě meteoritu jménem Murchison (dopadl v Austrálii v roce 1969) by situace mohla být jiná a že mají důkaz o mimozemském původu nukleotidů.
Vědci z Imperial College London provedli analýzu izotopů uhlíku v tomto meteoritu. Tvrdí, že nukleotidy obsahují větší podíl izotopu C13 (vzhledem k C12), než odpovídá „pozemskému“ uhlíku. Více izotopu C13 je naopak v mračnech mezihvězdného plynu. Z toho vyvozují, že nukleotidy tedy opravdu vznikly ještě před dopadem meteoritu na Zem.
Mimochodem – objevené nukleotidy byly uracil a xanthin (což sice není přímo jeden z 5 hlavních nukleotidů, ale vzniká z guaninu).
Kritici však tyto výsledky zpochybňují jako nepřesvědčivé, vzorky podle nich obsahovaly příliš mnoho různého organického materiálu.

Zdroj: New Scientist,

Poznámka: Ani nukleotidy z vesmíru o mimozemském životě ovšem stále nevypovídají nic – aminokyseliny se již mimo Zemi objevit podařilo a také z toho nevyvozujeme, že život byl na Zem přinesen. Nicméně bychom v takovém případě mohli přestat uvažovat jen o tom, jak vznikly nukleotidy v pozemských podmínkách, ale i o chemii, která je vytvořila jinde, třeba na kometách. Mj. by prebiotická evoluce měla v takovém případě více času, nemusela by začít pracovat až poté, co Země vychladla.

Pokus odhalit život na Marsu v magnetitu