V souhvězdí Střelce byla objevena molekula podobná aminokyselinám

Astronomie |

V mezihvězdném mračnu v souhvězdí Střelce byl hned třemi zařízeními detekován aminoacetonitril, NH2CH2CN. Z této molekuly lze už celkem jednoduše odvodit glycin, nejjednodušší aminokyselinu. Objev byl učiněn v oblasti Sgr B2; zdejší horké plynové mračno o průměru asi 0,3 světleného roku je místem zrodu nových hvězd.

Jedná se o dosud první detekci takto složité organické látky mimo sluneční soustavu. Spolu s aminoacetonitrilem byla potvrzena i přítomnost dalších organických látek, například kyseliny octová a mravenčí, ethanolu či ethylen glykolu či nejjednodušších sacharidů (trióz, tj. molekul se třemi uhlíky).
Objev se podařil vědcům ze sekce radioastronomie v Ústavu Maxe Plancka. Uskutečnil se pomocí 30metrového radioteleskopu ve Španělsku a potvrdila ho i pozorování radiointerferometrů ve Francii a Austrálii.

Na tom, že mimo sluneční soustavu najdeme aminokyseliny, není zase nic tak překvapivého. Najdeme je v kometách či meteoritech a není moc důvod si myslet, že by sluneční soustava měla být v tomto ohledu nějak výjimečná. Objev ale ukazuje jinou věc – jak dokonalé jsou dnes detekční metody, jak hluboko do vesmíru a s jakou přesností se už současnými dalekohledy dokážeme prokutat.