Země mohla mít krátce více měsíců

Astronomie |

V době vzniku Měsíce obřím impaktem mohlo být ze zemského povrchu vyvrženo více těles. Po následujících několik desítek milionů let se pak naše planeta možná pyšnila větším počtem oběžnic.

Předpokládá se, že Měsíc vznikl asi před 4,5 miliardami let po srážce Země s tělesem o velikosti Marsu. Jack Lissauer z NASA Ames Research Center nyní přišel s myšlenkou, že do atmosféry mohlo být přitom vyvrženo více těles; některé z nich se dostaly mezi Zemi a hlavní Měsíc do Lagrangeova bodu (místa, kde se vyruší gravitační přitažlivost Země a Měsíce), a zde tedy mohly stabilně setrvávat po relativně dlouhou dobu jako tzv. Trójani.
Nicméně vliv dalších planet změnil posléze mírně oběžnou dráhu Země. Výsledkem byla nestabilita systému a tato tělesa pak dopadla na povrch Země nebo Měsíce – mohlo to ale trvat až 100 milionů let.
Jiné modely ukazují, že takové oběžnice mohla mít Země i už před vznikem Měsíce. Na obloze vzhledem ke své velikosti nejspíš vypadaly podobně jako planety – tato tělesa mohla mít velikost asteroidů s průměrem v desítkách kilometrů.

Měsíc vznikl, když pozemský den trval 4 hodiny