Neviditelnost v infračerveném spektru

Technologie |

Výzkumníci z KIT publikovali ve Physical Review Letters článek o tom, že se jim podařilo sestrojit metamateriál fungující pro přenos tepla.

Neviditelnost v infračerveném spektru

Prý se tím nemyslí „tepelné záření“ (tedy infračervená oblast spektra), ale přenos tepla vedením (?). Otázkou tedy je, jaké detekční systémy by takto šlo zmást.
Odpovídající metamateriál je vyroben z mědi a křemíku, respektive křemíkového materiálu PDMS. Vedoucí výzkumného týmu Robert Schittny tvrdí, že klíčem k úspěchu je kombinace dobrého (měď) a špatného (PDMS) vodiče tepla. Měď má podobu tenkých plátků, křemík tvoří kolem maskovaného objektu prstencové struktury. Materiál pak vede teplo v různých směrech různě rychle, každopádně ale tak, že toto teplo (tj. neuspořádaný pohyb molekul) nijak neproniká dovnitř.
„Termodynamické metamateriály“ by mohly mít význam v elektronice; přesné řízení vedení tepla by např. mohlo minimalizovat přehřívání procesorů.

Na toto téma viz také: Technologie pro neviditelnost oklame i termokameru