Cesnet má přímé spoje do USA a Asie

Technologie |

Mezikontinentální optické propojení mezi Českou republikou, USA a Tchaj-wanem pro vědecké aplikace vybudovalo spolu s partnery sdružení Cesnet. Využíváno bude pro vědecké aplikace, videokonference a gridové výpočty.

Propojení vzniklo ve spolupráci projektu CzechLight a Masarykovy univerzity v Brně, mezinárodního projektu Global Lambda Integrated Facility (GLIF), nizozemského projektu NetherLight, projektu StarLight, laboratoře Fermi National Accelerator Laboratory (Fermilab) a univerzity Louisiana State University (LSU) v USA a centra Academica Sinica Grid Computing Centre (ASGC) na Tchaj-wanu.
Optické spojení CzechLight rychlostí 10 Gb/s, NetherLight a další linky projektu GLIF jsou užívány buď jako celý 10Gb kanál nebo jsou sdíleny různými experimenty s granularitou 1 Gb/s využitím metody TDM (Time Division Multiplexing). Spojení 1 Gb/s do Fermilab bylo vytvořeno v červnu 2005 a nejprve bylo využíváno pro aplikace z oblasti částicové fyziky.
V srpnu bylo vybudováno spojení mezi Fyzikálním ústavem Akademie věd České republiky v Praze a centrem ASGC v Tchai-pei na Tchaj-wanu. Toto spojení nyní podporuje přenosy dat mezi dvěma gridovými centry pro zpracování dat experimentu ATLAS z oblasti částicové fyziky realizovaného organizací CERN ve Švýcarsku.