Na slovíčko s ředitelem Celery: Počítače čtou genom

Technologie |

Leslie Jaye Goff se v interview, které vyšlo v americkém Computerworldu, obrací na Johna Reynderse, jenž je vice prezidentem pro informační systémy ve společnosti Celera Genomics (tedy právě té firmy, která se spolupodílela na přečtení lidského genomu). Zajímá vás zákulisí chodu Celery, její výpočetní systémy i personální politika?

Celera má dnes interně více než 800 zaměstnanců, přičemž 90 lidí pracuje v oddělení IT. Zde kromě jiného vyvíjejí software pro práci s genetickými daty (zejména vizualizace a analytické nástroje), který Celera posléze prodává třetím stranám. Zákazníky jsou farmaceutické firmy, univerzity, vládní organizace, ale třeba i některé nemocnice.
Reynder uvedl, že jejich počítačový systém má ve svém srdci 64bitové systémy Compaq Alpha. Terabajty dat jsou skladovány v databázi firmy Oracle.
Jedná se údajně o jedno z největších superpočítačových středisek fungujících v komerční sféře. Nicméně výkon sám o sobě nestačí. Sekvencování DNA je neustále zrychlováno jednak díky automatizaci procedury v laboratořích, jednak díky vývoji dokonalejších algoritmů. Zajímavé je, že i všichni pracovníci IT oddělení musejí projít kurzem, kde jsou seznámeni s tím, co firma skutečně dělá – to jest s genetikou.
Zaměstanci Celery mají obvykle 50hodinový pracovní týden. V případě potřeby jsou však ochotni pracovat i 60 nebo 70 hodin týdně. Firma jim zajišťuje nonstop obchody a další služby a vzhledem k podmínkám a nasazení se v rámci možností také snaží, aby pracovní doba byla maximálně volná. Redaktor Computerworldu se Reynderse zeptal i na to, zda se jedná o "business" nebo o technologickou firmu, tj. zda její zaměstnanci chodí v oblecích. Reynders odpověděl slovní hříčkou, která lze snad nejspíše převést jako "ano, naši zaměstnanci chodí obvykle oblečení". :-)

Na druhé straně, abychom si Celeru pouze neidealizovali: Matt Ridley se v knize Genom vyjadřuje poměrně nelichotivě o jejím zakladateli a generálním řediteli, píše o něm jako o "sportovním pilotovi, který nedokázal ani dostudovat univerzitu". To je však samozřejmě pouze poznámka na okraj. Celera je dnes každopádně firmou, která je v jistém smysl synonymem pro celý komerčně provozovaný genetický výzkum.