Nanočástice umožní efektivní čištění vody solární energií

Technologie |

Čistá voda se účinkem slunečního záření nezahřívá zrovna efektivně, absorbuje jen malý podíl energie. To se ale změní, pokud do ní přidáme nanočástice.

Nanočástice umožní efektivní čištění vody solární energií

Výroba elektřiny nepředstavuje jedinou možnost využívání sluneční energie, a zřejmě ani ne nejefektivnější. Tímto způsobem lze např. rozkládat vodu, a získávat tak vodík (podobně jako to činí rostliny při fotosyntéze), stejně tak vodu přivádět k varu.
Čistá voda se ale účinkem slunečního záření nezahřívá zrovna efektivně, absorbuje jen malý podíl dopadající energie. To se ale změní, pokud do ní přidáme nanočástice. Vědci z Rice University použili nanočástice kovové a uhlíkové. Ty absorbují sluneční energii velmi účinně, zahřívají se a tím ohřívají i okolní vodu až k varu. Důležitá je optimalizace velikosti nanočástic. Na jednu stranu musejí mít dostatečně velký povrch vzhledem k objemu, neplatí ale tak docela, že čím menší částice, tím lepší. Současně je totiž třeba, aby byly dost těžké a nestrhávala je pára. Tím jednak zůstanou v nádobě a lze je opakovaně používat, za druhé nekontaminují páru a zařízení produkuje opravdu čistou vodu.
Původní záměr výzkumníků byl následující: Připravit autokláv, tedy zařízení, které přivádí vodu k varu a páru poté používá ke sterilizaci. Obvykle se k ohřevu používá přirozeně elektřina. V oblastech bez dostupné sítě má absence autoklávu mj. za následek to, že nelze pořádně sterilizovat chirurgické nástroje a lidé pak po chirurgických zákrocích často umírají následkem infekcí.
Kromě autoklávu lze ale techniku použít i např. k výrobě pitné vody z odpadních vod nebo k odsolování vody.
Práce byla publikována v Proceedings of the National Academy of Sciences.

Úvodní foto: Carbophiliac, Wikipedia, licence public domain