Nový nanočip – tentokrát s kovy vzácných zemin

Technologie |

Společnost Hewlett-Packard oznámila, že ve spolupráci s Kalifornskou univerzitou v Los Angeles vyvinula technologii, která umožní rychlejší a jednodušší výrobu molekulárních čipů. ...

Představitelé HP uvedli, že nový čip přibližně 100krát menší než ty stávající křemíkové (rozměry tedy už spíše v nanometrech než mikrometrech – mikronech – proto lze mluvit o nanotechnologii :-)). Na rozdíl od dosavadních pokusů v IBM či Bellových laboratoří by však stávající technologie měla umožňovat relativně rychlé nasazení v sériové výrobě. Významně vypadá fakt, že HP má údajně k dispozici technologie třetích stran, které umožní integrovat nové nanočipy do stávajících počítačových systémů. To je přitom zatím velkým problémem u řady nově nastupujících technologií typu DNA či kvantových počítačů – systémy by se musely budovat zcela znova, stávající PC by mohly hrát leda tak roli síťových terminálů.
Stávající technologie je údajně postavena především na využití kovů vzácných zemin (yttrium, scandium, thorium), jejichž směsi (slitiny, sloučeniny?) se nanášejí na křemíkový substrát. Účinkem elektromagnetického pole se tyto molekuly mohou údajně různě natáčet a fungují tak v roli logických hradel.
HP a laboratoře UCLA si část nové technologie, zejména molekulární přepínač, už údajně nechaly patentovat.