Vodivý kontakt v podobě jediného atomu

Technologie |

Vědci na Aalto University a Univerzity v Utrechtu vytvořili kontakty propojující grafen a zlaté nanočástice. Příslušné spínače mají přitom velikost jediného atomu.

Vodivý kontakt v podobě jediného atomu

Důležité má být, že vodivý kontakt, realizovaný jako chemická vazba, přitom nemění další elektrické vlastnosti grafenového pásu. Grafenové tranzistory by tedy mělo jít rutinně propojovat.
Pro manipulaci a sledování byla použita mikroskopie atomárních sil (AFM) a skenovací tunelovací mikroskopie (STM). Elektrický pulz z STM byl dostatečně přesný, aby dokázal vytvořit vazbu na konkrétním atomu uhlíku – vznik vazby byl prý přesněji řečeno iniciován odstraněním atomu vodíku okraji uhlíkové struktury.
Grafenové tranzistory fungují při pokojové teplotě od šířky „pásky“ několika desítek atomů, tj. vejdou se do 10 nanometrů. Právě proto si vědci nebyli jisti, zda i změna na jediném atomu nějak nenaruší celkové vlastnosti kvůli kvantovým apod. efektům.
Článek, jehož hlavním autorem byl Joost van der Lit, vyšel v Nature Communications.

Úvodní foto: Carbophiliac, Wikipedia, licence public domain