Blízkovýchodní prase se v Evropě neudrželo

Biologie |

Podle nové studie byla první evropská domácí prasata blízkovýchodního původu – dorazila k nám v mladší době kamenné spolu s prvními zemědělci, nevznikla domestikací našich divokých kanců.

Archeologové z Durham University provedli srovnání mitochondriální DNA současných vepřů a mtDNA izolované z archeologických nálezů. Výsledky jsou velmi zajímavé. První prasata chovaná v Evropě geneticky odpovídají vepřům z tehdejšího Blízkého východu. Během přibližně 500 let se však genetická mapa postupně mění a začínají převládat geny evropských divokých kanců.

Celá otázka je součástí mnohem komplexnějšího problému, který se týká evropského neolitu jako celku (kolonizace z Blízkého východu vs. přebírání nové technologie původním obyvatelstvem atd.). Ačkoliv genetické složení současného evropského obyvatelstva hovoří spíše pro kulturní difúzi, minimálně co se týče prasete probíhala na počátku neolitu regulérní kolonizace. Alespoň po určitou dobu. Zdá se, že evropské divoké prase bylo ovšem na místní podmínky lépe adaptované, proto bylo pro chovatele výhodnější doplňovat chov divočáky. Postupně byla blízkovýchodní plemena prasat vytlačena nejen z Evropy, ale naopak evropská plemena pronikla i na Blízký východ. Důvody, které činily chov evropských plemen výhodnější, však v tuto chvíli neznáme.

Zdroj: Eurekalert