Chřipka dokáže víc než SARS?

Biologie |

Náš partnerský časopis Australian Biotechnology News uveřejnil studii, podle které sice vlna SARS zřejmě odezní, ale pevní skutečnou pandemií tohoto století by se mohla stát nějaká nová varianta "obyčejné" chřipky.

Pandemie chřipky po první světové válce zabila asi 20 milionů lidí. V 90. letech se přitom objevily určité znepokojující příznaky, že něco podobného by se mohlo opakovat. Především v oblasti jižní Číny vzniklo několik velmi nebezpečných odrůd tohoto viru. Na rozdíl od SARSu se chřipka také snadno přenáší kašlem a kýcháním.
Problém s virem chřipky spočívá dnes v tom, že velmi rychle mutuje. Výroba vakcíny proti specifickým virovým proteinům obvykle trvá okolo půl roku. Následuje mutace a objeví se nový kmen, jehož geny kódují jiné proteiny. Ani imunitní systém lidí, kteří už "minulou" chřipkou prošli, není na zmutovanou variantu viru připraven. Lymfocyty nedokáží novou variantu viru na počátku infekce vůbec rozpoznat.
Vědecký tým, který vedl nositel Nobelovy ceny za imunologii Peter Doherty, však přesto soudí, že by proti viru chřipky mohla být nalezena nějaká univerzální vakcína. Peter Doherty a Steven Turner z univerzity v australském Melbourne se totiž dospěli k závěru, že určitá skupina chřipkových proteinů je přece jen relativně konzervativní – a právě proti nim by měla směřovat vakcína i následná imunitní reakce organismu.
Výsledky průzkumu byly publikovány v časopise Proceedings of the National Academy of Science.