Objeven „gen pro placebo“

Biologie |

Placebo efekt je jistě velmi zajímavým jevem, který ovlivňuje výsledky mnoha experimentů nejen v medicíně. Je známo, že někteří lidé jsou k podobné autosugesci mnohem náchylnější než jiní. Vcelku nepřekvapuje, že reakce na placebo bude mít co dělat s biochemií našeho mozku...

Vcelku nepřekvapuje, že reakce na placebo bude mít co dělat s biochemií našeho mozku (metabolismus různých neurotransmiterů apod.) a ta zase s našimi geny. Dosud ale nebyl znám konkrétně žádný gen, který by tuto vlastnost ovlivňoval. Ve stávajícím experimentu byli do pokusu zapojeni lidé trpící „sociální úzkostí“. Někteří z nich (10 z 25) reagovali na placebo pozitivně a po skočení pokusu uváděli, že se cítí lépe; stejně vyšly i psychologické testy. Na konci experimentu u nich byla u nich zaznamenána také snížená aktivita amygdaly („centra strachu“).
Ukázalo se, že původní příčinou by mohla být varianta genu pro tryptofan hydroxylázu-2. Tento gen souvisí s tvorbou serotoninu. Lidé se dvěma variantami G tohoto genu vykazují ve standardních psychologických testech menší míru strachu. 8 z 10 těch, kdo na placebo reagovali, měli dvě varianty G tohoto genu, 2 měli alespoň jednu variantu G. (Poznámka: tj. jakoby se zdálo, že u těch, kdo reagovali na placebo, nebyla původní úzkost „genetická/biochemická“.)
Výzkum vedl tým Tomase Furmarka z univerzity ve švédské Uppsale.
Objev takových genetických souvislostí by samozřejmě mohl mít obrovský význam nejen pro léčbu, ale i třeba pro výběr dobrovolníků pro klinické testy nových léčiv. Jak se ale v článku poznamenává, samozřejmě placebo efekt je jev vyskytující se na mnoha úrovních, takže je nepravděpodobné, že by mohl existovat jediný „gen pro účinnost placeba“.

Na čem závisí přístupnost hypnóze?
Ze zákulisí vzniku nových léků