Pravěká ohniště a matematika včel

Biologie |

Dvě perličky podle ScienceDaily: lidé už před 790 000 lety zřejmě uměli rozdělávat oheň. Včela medonosná zvládne počítat do 4.

Kdy lidé poprvé používali oheň? Samozřejmě záleží na tom, co tím přesně myslíme, je třeba rozlišit hlavně to, zda ho pouze získávali z přírodních zdrojů, nebo zda ho uměli rozdělávat. Každopádně se ale zdá, že první osídlení Evropy se bez ohně odehrát nemohlo.
Naleziště Gesher Benot Yaaqov leží v severním Izraeli a datuje se do doby před asi 790 000 lety. Předešlá studie publikovaná v roce 2004 vedla k závěru, že oheň zde již byl znám. Teď ale vědci přišli s ještě silnějším tvrzením: tehdejší obyvatelé ho uměli i rozdělávat. Oheň se totiž používal nepřetržitě ve všech 12 zkoumaných vrstvách naleziště. Jak ho ale tehdejší lidé rozdělávali, to se neví.

Viz také
Dávné náboženství a umění: Jak pravěcí lidé přemýšleli?

O matematických schopnostech různých zvířat jsme zde již psali několikrát. Vědci z australské University of Queensland se tentokrát podívali na zoubek včelám medonosným. Výsledek – včela zvládne počítání do 4, vyšší čísla už není schopná rozlišit. Vědci nechali včely poletovat v tunelu a naučili je, že potrava se nachází na určitém místě (za „x-tým patníkem“). Právě v tomto experimentu narazily včely na svůj matematický limit.

Viz také