Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Prionové choroby se dají zvrátit

Tým vedený Giovannou Mallucciovou zjistil, že pokud jsou prionové choroby u myší diagnostikovány v raném stadiu, dají se zvrátit. Vědci přišli také s novou metodikou testování potenciálních léčebných procedur – na základě zkoumání kognitivních funkcí pokusných zvířat.

Giovana Mallucciová (University of London) jako způsob léčby navrhla prostě postupné odplavování (?) prionů z infikovaných nervových buněk. Autoři výzkumu se domnívají se, že pokud byl takový postup byl aplikován včas, pak by u člověka mohlo nejen pozastavit průběh choroby, ale zcela ji vyléčit. Vratné by mělo být jak vlastní fyzické poškození, tak i související porucha mentálních funkcí (což se alespoň projevilo u myší, a to včetně návratu paměťových schopností).

Příslušná studie byla publikována v časopisu Neuron.
Zdroj: Eurekalert

Článek na New Scientistu je méně optimistický a tvrdí, že cesta k účinné léčbě lidí odvozená z nových postupů potrvá každopádně mnoho let.

Na New Scientistu se uvádí vlastní metodika experimentu: Mallucciová použila myši, u nichž byla genetickým zásahem v určitém věku zastavena syntéza prionového proteinu (normálního). Pak byly tyto myši i kontrolní vzorek infikovány. Obě skupiny onemocněly, modifikované myši však po nějaké době začaly projevovat zlepšení stavu – zřejmě neměly dost vlastního prionu, který by se mohl „zvrhnout“, a infekce zvolna odeznívala (nemluví se o nějakém speciálním odstraňování prionu z neuronů, spíše tedy probíhalo „samospádem“). Tudíž by léčba mohla být založena na tom, že se u postiženého včas vyřadí gen odpovědný za syntézu vlastních prionů a zbývá doufat, že se organismus stihne vyčistit.
Jinak se ukázalo, že myši s vyřazeným prionovým genem netrpěly žádnými potížemi (opět příspěvek k diskusi o otázce, k čemu priony vlastně jsou – viz článek Geneticky modifikované krávy nejsou šílené, http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/311E60F372368D6DC1257258007BA6C5). Otázkou samozřejmě zůstává, v jaké fázi věku/vývoje mozku se takový zásah provede.