Magnetický grafen

Fyzika |

Grafen má mnohé unikátní vlastnosti, magnetický ovšem není. To lze zařídit dotováním grafenu magnetickými nečistotami typu železa, tím se ale změní zase jiné parametry, ať už jde o elektrickou vodivost nebo pevnost.

Magnetický grafen

Výzkumníci z University of California v Riverside tvrdí, že našli řešení problému. Stačí dát grafenový povlak na magnetickou látku, čím se grafen stane feromagnetickým, aniž se změní jeho elektrická vodivost. Celkově prý takto lze u grafenu docílit nových kvantových efektů a tedy i širšího uplatnění při tvorbě elektronických součástek (zejména systémy pro zpracování i ukládání dat).

Jako feromagnetická látka byl použit syntetický Y3Fe2(FeO4)3, tenká vrstva tohoto materiálu se vytvořila pomocí epitaxe z molekulárních svazků (molecular beam epitaxy). Grafen položený na podklad prostě převzal jeho magnetické vlastnosti. Nešlo o dotování a sám Y3Fe2(FeO4)3 je elektricky prakticky nevodivý, takže tok elektrického proudu grafenem se nezměnil. Po připojení externího magnetického pole se navíc podařilo u grafenu docílit i tzv. anomální Hallův jev, který se jinak vyskytuje jen ve feromagnetických polovodičích.

Studie byla publikována ve Physical Review Letters.

Úvodní foto: Wikimedia Commons, licence public domain