Nad knihou: Nový kvantový vesmír

Fyzika |

Nejzajímavější na knize jsou nikoliv úvahy o kosmologii, reflexi kvantové teorie ve sci-fi literatuře či o Schroedingerově kočce - takových textů existuje celá řada - ale důraz na faktické aplikace a výklad fungování určitých jevů/mechanismů. Publikace se přitom neomezuje na právě populární témata typu nanotechnologií či kvantových počítačů, ale solidně vysvětluje i atomové pasti, lasery, masery, supravodivost či Boseho kondenzáty.

Tony Hey, Patrick Walters: Nový kvantový vesmír, Argo a Dokořán, Praha, 2005,

Nejprve anotace vydavatele:
"Poutavý a zasvěcený úvod do jedné z nejvlivnějších teorií 20. století určený laikům a založený na příkladech z každodenního života. Máme před sebou knihu, jež na základě středoškolských znalostí dokáže pomocí v podstatě nematematického výkladu zprostředkovat vhled do základních principů, jimiž se řídí kvantový svět. Autoři se zabývají rovněž oblíbenými kvantovými paradoxy a dávají čtenáři na výběr několik možných vysvětlení. Důležitost kvantové teorie vysvitne i v souvislosti s nadcházející nanotechnologickou revolucí, která bude zřejmě v tomto století určovat směr rozvoje technologií a spolu s kvantovou kryptografií a kvantovými počítači se přiblíží až na samou hranici snů z oblasti vědecko-fantastické literatury, jíž ostatně autoři vyhradili celou jednu kapitolu v závěru knihy. Srozumitelný a živý výklad je doprovázen četnými pečlivě zvolenými fotografiemi a přehlednými diagramy. Tato působivá a propracovaná kniha je nepochybně čtivým dárkem pro všechny zájemce o tajemnou a lákavou kvantovou teorii."

Stručné poznámky k Novému kvantovému vesmíru:
Nejzajímavější na knize jsou nikoliv úvahy o kosmologii, reflexi kvantové teorie ve sci-fi literatuře či o Schroedingerově kočce – takových textů existuje celá řada – ale důraz na faktické aplikace a výklad fungování určitých jevů/mechanismů. Publikace se přitom neomezuje na právě populární témata typu nanotechnologií či kvantových počítačů, ale solidně vysvětluje i atomové pasti, lasery, masery, supravodivost či Boseho kondenzáty…
Kniha je taktéž velice hezky udělaná, barevná nejenom ve "vložce", ale i přímo v textu – což se na druhé straně samozřejmě projevuje na ceně. Důraz je kladen spíše na to, jak věci fungují, než na vyvolání okouzlení z různých paradoxů či elegance vesmíru. V porovnání s většinou populárně-naučných textů na téma kvantové fyziky se kniha následkem toho čte přece jen o něco obtížněji – není úplně vhodná na listování v hromadném dopravním prostředku, svým charakterem se blíží učebnici, byť se pokud možno vyhýbá použití matematiky. Každopádně je Nový kvantový vesmír velmi sympatický v tom, že ukazuje vědu nejenom jako "jeden z metafyzických příběhů", ale i ve vazbě na zcela reálně fungující technologie.