Písmenka a dopisy z nanočástic

Fyzika |

Už je to pěkná řádka let, kdy tým IBM demonstrující svou zručnost v oblasti nanotechnologií sestavil z atomů xenonu logo firmy. Nyní je na světě celá anglická abeceda; pomocí laserových pinzet lze písmenka přeskupovat a „psát“.

Protože vývoj technologie probíhal na kalifornské UCLA, byla z písmenek jako první sestavena právě tato kombinace. Přesnost pohybu údajně umožňuje hrát s písmenky miniaturní scrabble.
Kontrola nad tvarem fluoreskujících nanočástic je taková, že lze připravit abecedu i v různých fontech. Ke čtení je přirozeně třeba optický mikroskop – částice jsou menší než buňky. Z čehož se vyvíjí i jedna z možných revolučních aplikací: mohlo by se jednat o jakési buněčné popisky, ať už přichycené na povrch buňky nebo nějak vpravené dovnitř.

Profesor Thomas G. Mason a jeho student Carlos J. Hernandez připravili kromě písmenek i řadu dalších přesně specifikovaných 2D a 3D tvarů, které do sebe mohou zapadat jako klíč a zámek. Ty by pak mohly pracovat třeba jako miniaturní pumpy či motory.

Vědci tvrdí, že částice popsaných vlastností by měli být schopni produkovat i v masovém měřítku.
UCLA se pokouší získat na tento postup patent. Původní zprávy bohužel nepopisují, o jaké vlastně nanočástice jde, je pouze vágně řečeno, že se jedná o polymery.

Zdroj:
ScienceDaily