Přenášíme DNA – člověk v jabloni a náboženský text v člověku

Biologie |

Nevážné úvahy, spekulace a fantazie o novém druhu umění využívajících biotechnologií, o tom, jaké části DNA jsou pro nás charakteristické, o možnosti zapisovat si do vlastní DNA určité texty a o související kryptografii...

Na adrese
se nachází článek informující o projektu "transgenního náhrobku" – konkrétně jabloně, do jejíž DNA bude vkládána DNA zemřelých lidí. Projekt je zamýšlen jako svého druhu umělecké dílo.
V této souvislosti několik poznámek. Samozřejmě, že vzhledem k nesmyslným regulacím týkajícím se GMO je možné, že tuto "skulpturu" (nebo jak to označit) se vůbec nepodaří prakticky realizovat. I když na druhé straně není opravdu jasné, zda takhle mile ulítlý projekt by měl být financován z veřejných zdrojů – na místě by byl spíše sponzoring lehce výstředního milionáře :-). Rozhodně se to v žádném rozumném smyslu nedá chápat jako nějaká "naděje na nesmrtelnost", i když reklamní slogan "přežijete v jabloni" by mohl celkem zabírat :-).
Další otázka je technická. Jak vložit do DNA jabloně kousky "charakteristické" pro daného člověka? Jaký kousek DNA vás nejvíce odlišuje (např.) od ostatních lidí? Např. nekódující sekvence, jejichž přenos vypadá na první pohled nejsnadněji, se ukazují být ne právě typické pro individuální organismus, naopak jsou velmi konzervativní.
Možné je i to, že by se z lidské DNA vybraly některé geny a ty se vložily místo odpovídajících genů jabloně. Což o to, jít by to mohlo, ale jaké geny by byly takhle přenosné? Nejspíše geny skutečně základní (už se zkoušelo, že tzv. hoax geny se dají zaměnit mezi člověkem a mouchou), např. odpovídající za základní biochemické funkce, tedy ovšem opět sekvence nikterak typické pro konkrétního člověka.
Nicméně můžeme pokračovat v našich úvahách. Podobné projekty samozřejmě spadají do mnohem širší skupiny umění nějak inspirovaného biotechnologiemi. Podob to může mít celou řadu – na jakési lehce obskurní performanci předváděl nějaký umělec struktury vypěstované ze svých vlastních kmenových buněk (a snad je dokonce i pojídal – znám to pouze z doslechu a nic bližšího nevím).
Jako se dá lidská DNA přenášet "ven", můžete si takto naopak včleňovat nějaké jiné sekvence do vlastního genomu. V Ikarii asi před třemi roky vyšla povídka o jakémsi vzdělaném muslimovi-genetikovi, který si takto nechal do své DNA vložit text Koránu (podle určitých pravidel přepsaný do 4písmenkového jazyka bází DNA). "Implementace" se nicméně tak docela nepodařila, příslušná DNA nebyla tak úplně neaktivní, jak se předpokládalo, a dotyčný zemřel.
Lze si představit, že do DNA by si pak člověk vkládal nejenom posvátné texty, ale i třeba texty oblíbených knih nebo milostné dopisy či rovnou kousky cizí DNA. Existovaly by speciální čtečky této "nově přidané" DNA, které by mohly na dotyčného leccos prozradit; řekněme, že by se nově přidané sekvence mohly časem vyměňovat i místo vizitek :-).
V souvislosti se zápisy do DNA se pak dostáváme i k možnosti takto předávat zprávy – zrodilo by se nové odvětví kryptografie. Přenašečem takovéto speciální DNA by mohl být nanostrojek k nerozeznání podobný třeba obyčejnému biologickému komárovi – a tak dále. To všechno jsou samozřejmě alespoň prozatím pouhé spekulace a fantazie, a články tohoto typu by se na Science Worldu měly objevovat pouze výjimečně… :-)