Program Brailchem umožní nevidomým molekuly slyšet

Chemie |

Jde o to nevidomým ukázat, jak molekula vypadá, jak bude reagovat a podobně. Program umožní studentům si molekulu "osahat"...

Nově vyvinutý software zpřístupní slepcům a lidem s těžkým poškozením zraku studium chemie a příbuzných oborů. Program funguje jako doplněk k internetovému prohlížeči Mozilla Firefox.

Brailchem je software, který pomáhá nevidomým studentům nebo studentům s těžkým poškozením zraku tak, že umožňuje přístup k chemickým informacím, které jsou obvykle prezentovány vizuálně. Funguje tak, že rozčlení molekulu na jednotlivé části, které mají chemický význam, a v takto připravené molekule se pak může slepec orientovat s pomocí sluchu a klávesnice.
Molekulové vzorce jsou zároveň slyšet i vidět, to znamená, že pedagog může při zkoušení vše kontrolovat na vizuálně zobrazeném vzorečku dané molekuly.

Projekt vypracovala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a společnost Brailcom o.p.s, která je zároveň jeho koordinárorem. Realizují jej ve spolupráci s vysokou školou Faculdade de Ciencias e Technologia da Universidade Nova de Lisboa, Unií Nevidiacich a Slabozrakych Slovenska, ACAPO – Associacao dos cegos e ambliopes de Portugal, Media Lunde Tollefsen AS a Státní technickou knihovnou.

„Jedna věc je naučit se chemii zpaměti a druhá chemii pochopit a umět odvozovat. Jde o to nevidomým ukázat, jak molekula vypadá, jak bude reagovat a podobně. Program umožní studentům si molekulu ´osahat´. Je dobré si uvědomit, že nevidomí potřebují chemii i při studiu jiných oborů, a to například v biologii, toxikologii a jiných. Učebnice chemie jsou plné vzorců a grafů, slov tam moc není, a na to Braillovo písmo nestačí. Když se podíváte třeba na stavební kameny DNA, je každý chemický název na dva řádky slov. Program navíc umožňuje zlepšení komunikace mezi pedagogem a studentem, například při zkoušení. Bez software, jako je tento, by nevidomí museli studovat za pomoci někoho, kdo by s nimi u chemie seděl dlouhé hodiny,“ tvrdí Ing. Miroslav Nič, Ph.D. z Laboratoře informatiky Vysoké školy chemicko technologické.

Brailchem je nabízen ke stažení zdarma zde. Tuto adresu je třeba otevřít v internetovém prohlížeči Mozilla Firefox, dále se pokračuje podle instrukcí prohlížeče. Po závěrečném restartu Mozilly Firefox lze Brailchem spustit z menu „Nástroje“, položka „Brailchem“.