První komerčně fungující DNA počítač?

Biologie |

Vznik prvního komerčně využívaného DNA počítače oznámila japonská společnost Olympus Optical. Počítač se má uplatnit především při analýze genů.

Zařízení pracuje na stejném principu jako přecházející DNA počítače. Rekombinacemi kratších fragmentů vzniká obrovské množství vláken DNA a každé z nich představuje potenciálně možné řešení úlohy. Posléze je chemickými či fyzikálními metodami odděleno řešení vyhovující dodatečným podmínkám a složení molekuly se převede zpět do jazyka původního problému.
Při řešení úloh typu analýzy genů je použití DNA počítače samozřejmě zvlášť výhodné a podstatně zrychluje celý proces. Princip DNA počítačů je však použitelný i pro zcela obecné problémy nijak nesouvisející s biochemií. Konkrétní algoritmy, které DNA počítač provádí při genové analýze, uvedeny nebyly – zatím nejilustrativnějším popisem výpočtu na DNA počítači tak zůstává Adlemanovo řešení úlohy obchodního cestujícího (viz související rozcestník)a další problémy spadající do oblasti teorie grafů.
Na vývoji zařízení se podílel rovněž Akira Toyama, profesor tokijské univerzity. Podle tiskového mluvčího Olympus Opticalbylo zařízení zkonstruováno ve spolupráci se společností Novousgene, která se specializuje právě na oblast bioinformatiky. Už v roce 2003 by měla být ukončena testovací fáze provozu a DNA počítač by měl být pronajímán pro řešení úloh třetích stran.