Televizní miniseriál o teorii superstrun

Fyzika |

28. října tohoto roku od dvaceti hodin začala americká veřejnoprávní televize PBS vysílat miniseriál natočený podle bestselleru Elegantní vesmír. Průvodcem po nejnovější historii prostoročasu je americký fyzik Brian Greene, autor zmíněné knihy, která se ve vynikajícím českém překladu setkala i s kromobyčejným zájmem našich čtenářů. Dočkáme se i její televizní verze?

Třídílný vědeckopopulární miniseriál nazvaný podle stejnojmenné knihy The Elegant Universe odvysílá program NOVA. (Pozor! Nezaměňovat se stejnojmennou tuzemskou TV) Brian Greene, jeden z klíčových autorů teorie superstrun a M-teorie a rovněž autor výše zmíněného bestselleru, se v seriálu nabitém počítačovými triky ujal role zasvěceného průvodce. Těžko bychom hledali povolanější osobu. Vedle něj uvidí diváci i další významné postavy součastné astrofyziky a kosmologie, jako jsou např. Edward Witten, David Gross, Joe Lykken, Amanda Peetová, Steven Weinberg či Alan Guth.

První díl tříhodinového miniseriálu, který shlédli diváci v úterý večer, nese název Einsteinův sen (Einstein’s Dream). Greene v něm shrne jednak základní poznatky o prostoru a času, jak je v obecné teorii relativity formuloval Albert Einstein, jednak genezi kvantové mechaniky, která se zrodila v první polovině minulého století. Upozorní na rozdíly, jež mezi sebou vykazují dvě nejvýznamnější fyzikální revoluce 20. století. Jádrem prvního dílu, jak prozrazuje název, byla ovšem Einsteinova snaha najít „unitární teorii pole“ neboli „teorii všeho“. Teorii, která sjednocuje všechny čtyři základní fyzikální interakce do konzistentního systému.

Druhý díl, nazvaný Je to struna (String’s the Thing), seznámí diváky se základními poznatky, vyplývajícími z teorie superstrun. Tato část již v úvodu ohromí diváky efektní počítačovou simulací Velkého třesku. Díky této vizualizaci budou moci nahlédnout do podstaty dějů na úrovní subatomárních částic, jak se podle současných poznatků před třinácti miliardami let zrodil vesmír. Třetí díl, Vítejte v jedenáctém rozměru (Welcome to the 11th Dimension), odvysílá televize PBS 4. listopadu. Bude zaměřený na geniální práci Edwarda Wittena z princetonského Ústavu pokročilých studií (Institute for Advanced Study) a jeho spolupracovníků, kteří pět verzí teorie superstrun a supergravitaci sloučili do M-teorie. Witten a Greene prozradí, jaká úskalí museli překonat a co způsobuje, že ambiciózní M-teorii dosud plně nerozumíme. Díl se dotkne i nejnovějších poznatků částicové fyziky, které nám zprostředkovaly vysokoenergetické experimenty v částicových urychlovačích v CERN a Brookhavenu.

Více informací:

NOVA – The Elegant Universe (řada ukázek a zajímavostí provázejících natáčení minisérie)

Brian Greene (homepage)

The Official String Theory Website