Tisková zpráva České nukleární společnosti: Reaktoru se lidé už nebojí

Fyzika |

Více jak 250 návštěvníků z řad studentů a další veřejnosti během dvou dnů využilo příležitosti k prohlídce Ústavu jaderného výzkumu a.s. a Ústavu jaderné fyziky AV ČR v Řeži. Největší zájem patřil dvěma výzkumným jaderným reaktorům, cyklotronu a Van de Graafovu urychlovači. Dny otevřených dveří byly uspořádány v rámci Týdne vědy, který právě skončil.
„Lidé se nejvíce bojí toho, co neznají a nevidí. Ve dnech otevřených dveří si mohou všichni, kdo mají zájem, prohlédnout naše výzkumná zařízení a seznámit se tak s experimenty v jaderné fyzice, jadernou energií, technologií výroby a také s jejím dalším využitím. Jaderná energie v naší zemí zastupuje 40 % celkové vyráběné energie, a představuje téměř jedinou reálnou možnost do budoucna,“ vysvětlil význam pořádaných exkurzí ve výzkumném komplexu v Řeži vědecký tajemník Ústavu jaderné fyziky AV ČR, Jaroslav Dittrich.
Ústav jaderné fyziky AV ČR má v současné době šest vědeckých oddělení a oddělení urychlovačů. První vědecké oddělení se zabývá teoretickou fyzikou, mimo jiné výpočty struktury hyperjader. Druhým je oddělení jaderné spektroskopie, jehož hlavním programem je výzkum srážek těžkých jader na velkých urychlovačích, elektronová spektroskopie a jaderné analytické metody. Další oblastí je neutronová fyzika, zde se studuje difrakce neutronů na pevných látkách. Dosažené výsledky nachází praktické využití v materiálovém výzkumu, např. pro zjištění pevnosti materiálu kloubních náhrad. Oddělení využívá ke svým pokusům výzkumný jaderný reaktor LVR-15, který spravuje Ústav jaderného výzkumu Řež a.s. Tento reaktor patří vedle dalšího podobného v Budapešti k unikátním evropským zařízením. Skupina složená z pracovníků obou ústavů zde pracuje na medicínské akreditaci převratné metody léčby nádorů pomocí tzv. neutronové záchytové terapie. Další vědecká oddělení Ústavu jaderné fyziky AV ČR se věnují jaderným reakcím a problematice dozimetrie ionizujícího záření.
Poslední oblast výzkumu je zaměřena na vývoj a samotnou výrobou radiofarmak pomocí cyklotronu, který je největším zařízením zdejšího ústavu. Radiofarmaka představují skupinu speciálních léků na bázi radioaktivních chemických sloučenin, které nachází uplatnění při léčbě nádorových onemocnění. Výzkum na urychlovači by mohl přinést značný přínos také v oblasti nakládání s radioaktivním odpadem. Řízenými transmutacemi by mohly radioaktivní látky s dlouhou dobou rozpadu přejít na izotopy s kratší dobou.
Jaderná fúze možná pomůže v blízké budoucnosti částečně vyřešit problém radioaktivity a všech potenciálních rizik, které s sebou nese jaderný materiál používaný dnes jako palivo v jaderných elektrárnách.
Vědečtí pracovníci se významně podílí na výzkumných projektech společně s vědeckými týmy z více než 100 institucí po celém světě, např. ve Spojených státech amerických, v Německu, apod. Probíhá také spolupráce se švýcarským CERNem, což je evropská organizace pro jaderný výzkum, největší světové fyzikální centrum, jehož členem je Česká republika. Významný je také mezinárodní projekt KATRIN v Karlhsruhe, jehož cílem je zjistit s dosud nedosaženou přesností hmotnost neutrina.
Ústav jaderného výzkumu Řež a.s. spolu s Ústavem jaderné fyziky AV ČR patří k nejvýznamnějším organizacím, které výzkumem a technickým vybavením přispívají k rozvoji využití jádra jako zdroje čisté a dostupné energie.

Řež u Prahy

Česká nukleární společnost (založena v roce 1992) je dobrovolnou a neziskovou odbornou organizací. Hlavním cílem ČNS je provádět osvětu, napomáhat vzdělávání veřejnosti v oboru jaderné energetiky a šířit objektivní informace z oblasti mírového využívání jaderné energie. Je členem Evropské nukleární společnosti.