Už se asi ví, kde na Marsu přistane Curiosity

Astronomie |

Čas do startu největší pojízdné laboratoře v historii dobývání rudé planety se blíží. Vozítko Curiosity bylo zabaleno a přepraveno dopravním letounem C-17 amerických vzdušných sil z kalifornské Pasadeny na Mys Canaveral.

Na Floridě proběhnou závěrečné testy, počátkem září bude Curiosity uloženo do útrob nosné rakety Atlas V, se kterou se v prvních listopadových dnech vydá na startovací rampu.

Pokud půjde vše dobře, mělo by Curiosity nabrat směr Mars 25. listopadu. Přistání na rudé planetě je pak naplánováno na srpen 2012. Curiosity bude podstatně větší a hmotnější než dvojice vozítek Spirit a Opportunity, která po Marsu brouzdala od roku 2004.

Kromě značného vědeckého vybavení zaujme Curiosity na první pohled i velmi netradičním způsobem přistání. Podrobnosti o vozítku najdete v článku na VTM.cz.

Před pár dny zveřejnily laboratoře JPL novou animaci, která zachycuje let, přistání a práci na povrchu. Přestože přípravy na start vstoupily do jedné z posledních fází, Curiosity stále neví, kde na povrchu Marsu přistane. Už delší dobu jsou ve hře čtyři místa:

kráter Eberswalde

kráter Holden

Mawrth Vallis

kráter Gale

V pomyslném šampionátu zatím vede kráter Gale.

Gale je 150 km velký kráter, obsahující pestrou paletu materiálů, které vznikaly v různých podmínkách a mají různé složení. Výzkum tohoto kráteru by mohl být výletem do geologické historie rudé planety. Gale jako místo přistání bude s velkou pravděpodobností potvrzen v nejbližších hodinách nebo maximálně dnech.