Vodík supravodivý zatím není, ale silany by být mohly

Chemie |

Vodík supravodivý zatím není, ale silany by být mohly

Silany jsou křemíkovou obdobou uhlovodíků, jejich vlastnosti a chemie jsou ovšem méně bohaté. Úvahy o životě ve vesmíru, který by fungoval tak, že bychom prostě uhlík zaměnili za křemík, jsou spíše scifi. Nicméně silany by naopak mohly mít zajímavé využití v elektronice: podle všeho by na jejich základě mohly fungovat supravodiče i za pokojových teplot.

John Tse z kanadské University of Saskatchewan spolu s německými výzkumníky z Ústavu Maxe Planka dospěli k myšlence na supravodivost silanů za vyšších, snad i pokojových teplot na základě teoretických úvah. Již dlouho existuje teorie, podle které by supravodivý mohl být pevný vodík za vysokých tlaků, tento stav hmoty (tj. potřebnou hustotu vodíku) se však dosud nepodařilo připravit. Vědci přišli na myšlenku, že podobně by se mohla chovat nějaká sloučenina bohatá na vodík, kde by potřebné hustoty mohlo jít dosáhnout bez tak vysokých tlaků.
Ze sloučenin vodíku se zatím jako nejnadějnější jeví silan SiH4, celý výzkum je však zatím v počátcích.

Zdroj: ScienceDaily a další

– Pokojová teplota by byla vyvážena nutností udržovat vysoký tlak. To ovšem na rozdíl od chlazení nemusí znamenat nutnost nepřetržité dodávky energie. Popsané technologie souvisejí také s jiným problémem – levným a bezpečným skladováním vodíku coby paliva. I zde by se silan mohl možná uplatnit.
– Jak by se v tomto případě chovaly kovové hydridy typu NaH?

Úvodní foto: User:Cepheus, Wikipedia, licence public domain