Výkonné lasery jsou slibným nástrojem pro jadernou fúzi

Fyzika |

***tisková zpráva České nukleární společnosti

V projektu vědců z 11 zemí vedeném britskými výzkumníky se zkoumá použití zvláště silných laserů k napodobení fyzikálních podmínek ve středu Slunce a v každé jiné hvězdě ve vesmíru, kde dochází k jaderné fúzi. Pokud by byl tento projekt úspěšný, značně by přispěl k řešení světové energetické krize bez nepříznivých vlivů na životní prostředí.

Vědci připouštějí, že cesta ke komerčnímu využití těchto výzkumných prací bude ještě velmi dlouhá, použití výkonného laseru ale považují za velmi slibné. Evropská unie zamýšlí po sedm let financovat tento projekt s označením HiPER (High Powered laser Energy Research), který by měl vést k výstavbě fungujícího zkušebního reaktoru. Náklady na projekt zřejmě převýší 50 mil. euro. Skutečné náklady na stavbu reaktoru ale mohou dosáhnout až půl miliardy eur.
Britský projekt by označen Evropskou unií jako prioritní. Byl navržen, aby Evropa neztratila krok s obdobným americkým projektem National Ignition Facility (Nif), který se uskutečňuje v Livermore v Kalifornii. Ten má být dokončen v roce 2010 a podle fyziků může mít laser Nif dostatečný výkon k tomu, aby nastartoval jadernou fúzi. Jak mnoho této energie bude zapotřebí ukázaly již podzemní zkoušky jaderných zbraní v 80. letech v nevadské poušti.
Výzkumné práce v Británii se uskutečňují v Oxfordshire na laseru Vulcan, který by měl být nejsilnější na světě. Ředitel vědeckého pracoviště Central Laser Facility Mike Dunne uvedl, že úspěšný experiment svět určitě zaznamená a politici budou přemýšlet jak ho využít.
Pokud se dosáhne jaderné fúze, uvolní se velké množství využitelné energie, v což fyzikové již dlouho doufají. Předpokládají, že se při jaderné fúzi spojí dva atomy vodíku v jeden atom hélia. Při tomto spojení se „ztrácí“ malé množství hmoty, ale zároveň se objevuje velké množství energie, jak už předpověděla slavná Einsteinova rovnice.
Na rozdíl od dosud využívané štěpné reakce v jaderných elektrárnách je jaderná fúze méně produktivní ve vytváření jaderného odpadu. Vzniká jen malé množství nízko radioaktivního odpadu, který je méně nebezpečný než ten, který produkují nemocnice v odděleních nukleární medicíny. Velkou předností je, že při jaderné fúzi žádná nekontrolovatelná jaderná reakce, která zničila reaktor v Černobylu, nemůže nastat.

Zdroj: Guardian

Česká nukleární společnost (založena v roce 1990) je dobrovolnou a neziskovou odbornou organizací. Hlavním cílem ČNS je provádět osvětu, napomáhat vzdělávání veřejnosti v oboru jaderné energetiky a šířit objektivní informace z oblasti mírového využívání jaderné energie. Je členem Evropské nukleární společnosti a ČSVTS.