Krásy kamenného světa

Ostatní |

V naší dnešní pouti internetovými adresami se vydáme po zajímavost české neživé přírody. Zajímat nás tedy budou třeba skály, sopky, zkameněliny, minerály a další geologické pozoruhodnosti...

(text byl původně psán pro populární médium TV-Mag, obsahuje skutečně pouze linky, žádné odborné informace)

Česká geologická společnost má oficiální stránky na adrese http://www.natur.cuni.cz/~cgs/, Geologické informační centrum pak http://www.geolog.cz/, na populárně-vědecký portál Svět geologie se dostanete z http://www.geology.cz/, podobné aspirace si klade Geoweb na http://www.gweb.cz/. Popis geologie jednotlivých oblastí ČR lze najít třeba na http://www.upol.cz/resources/geology/cz_field_trips.html.
Zájemce o svět sopek může začít třeba na http://www.sopky.cz/, v sekci vulkanologických linků najdete odkazy především na stránky o sopkách světových. Nejmladší aktivní sopkou na našem území byla Komorní hůrka mezi Chebem a Františkovými Lázněmi (http://www.rodinaonline.cz/ARCHIV/2003/28/stezka.htm). Nedaleko Františkových lázní se nacházejí rovněž známé bahenní sopky rezervace Soos (http://www.horydoly.cz/vypsat.php?id=589, http://web.telecom.cz/muzeum_fl/soosCZ.htm).
Unikátní geologickou oblastí se sopečnou minulostí je České středohoří. Oficiální stránky mikroregionu najdete na http://www.volny.cz/ceskestredohori/ a http://euroregion-labe.cz/cz/tu-lt-ku-rv.htm, hezká fotogalerie se nachází na http://www.sweb.cz/stredohori/index.html. K zajímavým lokalitám patří třeba dýmající průduchy (ventaroly) na Borči (http://www.stezka.cz/lokality/litomerice/ns-borec.htm), oblíbeným cílem výletů je také Lovoš (http://www.stezka.cz/lokality/litomerice/ns-lovos.htm), nejvyšším vrcholem Milešovka (http://itakura.kes.vslib.cz/jan/rozhledny/milesovka.html, http://archiv.tiscali.cz/trav/trav_center_020607.479695.html) přehled dalších hor a kopců viz třeba http://kozisci.unas.cz/soubory/vrcholy.htm.
Jakýmsi symbolem Čech je hora Říp (např. http://rce.webpark.cz/Rip.html, http://www.pruvodce.com/rip/). V okolí Prahy je světoznámou geologickou památkou prvohorní Barrandien (http://barrandien.wz.cz/default.htm).
Fotogalerii zajímavých minerálů a popis míst, kde se nacházejí, nabízejí stránky http://geology.wz.cz/index_CZ.htm. Burzu minerálů najdete na http://www.mineral.cz/mineral/komunikace/burza.php3 či na http://aukce.czech-minerals.cz/. Zajímavým druhem minerálů jsou třeba vltavíny (http://mujweb.cz/www/lugh). Odkazy na stránky věnované achátům, berylu, čediči či chalcedonu lze najít na rozcestníku http://dir.seznam.cz/Veda_a_technika/Geologie/Mineralogie/index.html, systematicky se českým minerálům věnují také stránky http://www.czech-minerals.cz/.
Paleontologii jako celek se snaží obsáhnout např. Paleoweb na adrese http://paleo.gweb.cz/ či Selenopeltis (http://selenopeltis.fbi.cz/indexx.htm). Na fosílie je zaměřen projekt na http://www.fw.cz/pbokr/. Paleografické mapy světa najdete na http://www.upol.cz/resources/geology/paleogeografie.html. Jeskyňáři neboli Česká speleologická společnost sídlí na http://www.speleo.cz/ a http://speleo.outdoors.cz/. Studnařství, hledání pramenů a vrtů se věnuje http://www.studny.info/.
Na závěr: Seznam naučným stezek hledejte na http://www.stezka.cz/text/index.htm, turistických cest třeba na http://www.turistika.cz, cyklotras na http://www.cyklotrasy.cz.