Světový unikát z ČVUT – ultralehká stíhačka

Technologie |

Ultralehké letadlo nové koncepce nabídne tzv. jet feeling, pocit z proudového letu. Od ostatních ultralightů se bude lišit větší rychlostí, jeho pohon bude optimalizován na vyšší rychlosti, než je v této kategorii obvyklé.




„Ten nápad se nám z počátku zdál téměř fantasmagorický, ale po nějaké době přemýšlení mě to zaujalo, protože jsem viděl jisté perspektivní aspekty pohonné jednotky. Zadání dávalo logický smysl, ačkoliv jeho realizace se zdála velice šílená,“ uvádí nás Ing. Robert Theiner, Ph.D., do projektu, na kterém se svým týmem pracuje.

Tím nápadem myslí Ing. Theiner záměr navrhnout napodobeninu tryskového letadla, která by navíc měla značně připomínat nejslavnější český proudový letoun L 39 Albatros. Ovšem v kategorii ultralehkých letadel, tedy strojů s hmotností do 300 kg a o celkové maximální vzletové hmotnosti 472 kg.

Pohonná jednotka má letadlu dát vlastnosti tryskového letadla, ale nemá být klasickým tryskovým motorem s horkými výstupními plyny. Urychlení proudu vzduchu, a tím získání potřebného tahu, se má dít ventilátorem poháněným vysokootáčkovým pístovým motorem z motocyklu. Žádný takový letoun v ultralehké kategorii po světě zatím nelétá.

Ultralehké letadlo této nové koncepce nabídne tzv. jet feeling, tedy pocit z proudového letu. Od ostatních ultralightů se bude lišit větší rychlostí, jeho pohon bude optimalizován na vyšší rychlosti, než je dnes v této kategorii obvyklé.

„O takovém pohonu bychom nemohli uvažovat bez dynamicky se rozvíjející oblasti sportovních motocyklů a jejich motorů. Dnes existují motocykly s lehoučkým motorem, který však má obrovské otáčky a výkon. Takové motory se pro letecké použití přímo nabízejí, jsou ale nepoužitelné bez redukce otáček pomocí převodovky, která je zase těžká a nespolehlivá. Pokud ale vytvoříme propulzor, což je ventilátor v proudovodu, a tedy jiný typ pohonu než vrtulový, vysoké otáčky naopak využít můžeme. Propulzorem urychlujeme menší průtokovou plochu o větší nárůst rychlosti,“ vysvětluje Dr. Theiner.

Projekt dříme v myslích všech zúčastněných už více než deset let, kdy se jím začali zabývat na bázi diplomových prací a přemýšleli o jeho realizaci. „Velice intenzivně se do projektu zapojili dva profesoři, Jerie a Málek, oba velice známí a významní inženýři a technici z oblasti leteckých proudových pohonných jednotek. Už jenom to, že náš záměr neoznačili za úplný nesmysl a naopak se na něm intenzivně podíleli, mi dalo přesvědčení, že má cenu se tím zabývat,“ říká Dr. Theiner a dodává: „V roce 2005 jsme do činnosti našeho Centra leteckého a kosmického výzkumu zařadili vývoj pohonné jednotky. Ta musí být lehoučká, celé letadlo s vnitřním proudovodem musí vážit do 300 kg. Pokud se nám to podaří, budeme první na světě.“

Na projekt se podařilo získat grantové financování z programu TIP ministerstva průmyslu a obchodu a je na 4 roky, po jejich uplynutí musí letadlo letět. Pohonná jednotka se vyvíjí v rámci činnosti Centra leteckého a kosmického výzkumu již několik let, nyní je potřeba navrhnout a postavit letadlo, které tento pohon využije a zároveň bude splňovat požadavky kategorie ultralehkých letadel.

České vysoké učení technické v Praze je nositelem projektu, spoluřešiteli jsou dvě firmy, LA kompozit, výrobce kompozitních dílů, ze kterých bude letadlo postaveno, a pozdější výrobce letadla, Jihlavan airplanes s.r.o., který se bude podílet na finální montáži a výrobě prototypu. Vývoj už k dnešnímu dni přinesl ČVUT tři patenty v patentovém řízení a dva užitné vzory, další dva patenty se chystají.

 

Úvodní foto: Centrum leteckého a kosmického výzkumu pracuje nyní na vývoji pohonné jednotky, která musí být tak lehká, aby celé letadlo s vnitřním proudovodem vážilo maximáně 300 kg.

 

Ústav letadlové techniky polupracuje od svého založení s průmyslem na výzkumu, vývoji a inovacích letadel a turbínových motorů. V rámci výzkumu byly úspěšně vyřešeny návrhy nových vstupů vzduchu turbovrtulových a proudových letadel včetně návrhů vstupních i výstupních kanálů turbovrtulových motorů, které přispěly ke zvýšení výkonu motoru a jeho životnosti.

 

Vyšlo v časopise Tecnicall 2/2011 (čtvrtletník ČVUT Praha)

http://www.tecnicall.cz/











Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.