Hledání exoplanet překáží zodiakální světlo

Aktuality |

Jedním z hlavních směrů výzkumu exoplanet je nejen nalezení malých planet podobných Zemi, ale jejich přímé pozorování a výzkum jejich atmosfér. Nové pozorování VLT ale ukazuje, že zde může být potíž.

Již dnes dokážeme pozorovat hrstku exoplanet přímo. Jedná se však o obří plynné světy, které se obvykle nacházejí daleko od svých hvězdných matek a jsou velmi horké, protože jsou ještě velmi mladé.

V budoucnu bychom ale mohli pozorovat i menší a pro život vhodnější planety. Nové pozorování VLT Evropské jižní observatoře ovšem naznačuje, že i zde bude platit slavné latinské Per aspera ad astra. Překážkami může být zodiakální světlo.

Zodiakální světlo můžete za ideálních podmínek pozorovat na pozemské obloze. Zodiak (zvěrokruh) dal tomuto úkazu název proto, že se vyskytuje v tzv. zvířetníkových souhvězdích, kterými prochází ekliptika.

V období jarní rovnodennosti po západu Slunce a v období podzimní rovnodennosti před slunečním východem můžete vidět slabý světelný kužel.

Příčinou zodiakálního světla je rozptyl slunečního záření na velmi malých částečkách meziplanetárního prachu, který vzniká například při srážkách asteroidů apod.

VLTI hledal zodiakální světlo u 92 vybraných hvězd. V případě 86 bylo hledání úspěšné. Nebylo to poprvé, co bylo extrasolární zodiakální světlo pozorováno, ale poprvé šlo o podrobnější a rozsáhlejší průzkum. V akci byl navíc interferometr, pracovaly tedy všechny čtyři velké dalekohledy VLT i pomocné menší teleskopy.

Zodiakální světlo bylo u některých hvězd až 1000x silnější než to ze Sluneční soustavy, což by mohlo komplikovat budoucí přímé zobrazení menších planet, zvláště když uvážíme, že prach byl objeven v oblasti života.

Astronomové zjistili, že s klesající hmotností mateřské hvězdy intenzita zodiakálního světla klesá (resp. je menší u hvězd podobných Slunci), ale kupodivu stoupá s rostoucím stářím.

Celkem u 14 pozorovaných hvězd obíhají planety a to relativně blízko oblasti s prachem, který za zodiakálním světlem stojí. Souvislost ale vědci nenašli.