ESA prodloužila misi sondy Rosetta

Aktuality |

Philae se před několika dny ozval z povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenková. Nyní přichází dobrá zpráva také pro sondu Rosetta.

Evropská kosmická agentura dnes prodloužila její misi do konce září 2016. Připomeňme, přílet ke kometě proběhl vloni v srpnu, takže zde máme šanci na dvouletý podrobný výzkum jádra komety.

13. srpna projde kometa přísluním, což znamená, že bude nejblíže ke Slunci… i když stále dál než Země.

Poté se začne od Slunce zase vzdalovat a Rosetta se s ní dostane do oblastí, kde je již méně slunečního světla, takže přístroje nebudou mít dostatek energie. S dalším prodloužením proto už moc počítat nemůžeme. Původně měla mise skončit na konci letošního roku, kdy vypršel rozpočet mise.

V září příštího roku by musela ESA sondu uložit ke spánku a to nejen díky menšímu množství energie ale také z toho důvodu, že komunikaci se sondou bude blokovat Slunce. Do té doby ale sondě dojde palivo, takže v září 2016 přijde konec.

Doufejme, že se tak nestane dříve, ale prodloužení chce ESA využit k riskantnějším manévrům a to včetně přeletů nad noční stranou a nižší orbitě. Vědci budou moci také studovat kometu v období po přísluní a fakticky asi po třetinu z její 6,5 roků trvající oběžné doby.

A konec? Zřejmě spirálovitý postupný pád na kometu a to po dobu několika tří měsíců. V té době by mohla sonda posílat na Zemi ještě cennější informace a snímky. Slovo pád možná není přesné. Rychlost sondy není velká, přistání tak bude měkké… něco jako bylo u sondy NEAR a bonusového přistání na povrchu planetky Eros. Je ale nepravděpodobné, že bude Rosetta z povrchu vysílat nějaká data.