Oceán prý mohl být i pod povrchem Plutova měsíce Charon

Aktuality |

NASA probudila z hibernace kosmickou sondu New Horizons, který už za rok proletí okolo trpasličí planety Pluto. V hledáčku budou i měsíce Pluta a to včetně toho největšího. Ukrývá Charon pod povrchem oceán?

New Horizons odstartovala vstříc Plutu v lednu roku 2006 a dnes je něco přes 480 milionů kilometrů od svého cíle.

Lidé z NASA v nejbližších dnech provedou test všech systémů a vědeckých přístrojů. New Horizons se také svými přístroji podívá na Pluto a měsíc Charon a bude drobně upravena její dráha. Poté bude opět uložena ke spánku, aby se znovu probudila v prosinci a začala se připravovat na průlet kolem Pluta 14. července 2015.

Ještě předtím sonda 25. srpna spíše symbolicky protne dráhu Neptunu. Stane se tak mimochodem přesně 25 let poté, co okolo poslední známé planety prolétla sonda Voyager 2.

Mezi tím vyšla zajímavá studie. Vědci budou na prvních kvalitních snímcích hledat praskliny v povrchu měsíce Charon. Ty by mohly, stejně jako v případě Jupiterova měsíce Europa, značit přítomnost podpovrchového oceánu.

V případě Jupiterových nebo i Saturnových měsíců může existovat podpovrchový oceán vody díky slapovým silám blízké obří planety. Pluto je všechno možné, jen ne obří planeta. Vliv jeho slapových sil na Charon nebude valný, ale v minulosti tomu s ohledem na menší vzdálenost mohlo být jinak. Pokud tedy v minulosti nějaký oceán pod povrchem vůbec byl, už zřejmě dávno zamrzl.