Poprvé objeveny vodní mraky mimo Sluneční soustavu

Aktuality |

Infračervená družice WISE sice už pár let nefunguje, ale nějaký ten objev se z jejích dat podaří vyždímat i nyní.

Před pár měsíci Kevin Luhman z Pennsylvania State University našel v datech objekt s označením WISE J085510.83-071442.5 (zkráceně WISE 0855–0714). Píšeme záměrně objekt, protože není úplně jasné, co to je. Astronomové to nazývají hnědým trpaslíkem.

Hnědí trpaslíci jsou přechodnou fází mezi hvězdami a planetami. Jsou to vlastně nedodělané hvězdy, které nezažehly termonukleární fúzi. Obvykle mají hmotnost nad 13 Jupiterů (zhruba do 80 Jupiterů), ale přesná hranice mezi nimi a planetami není.

WISE 0855–0714 má podle odhadů něco mezi 3 a 10 Jupitery. Zajímavé jsou ale jiné parametry. Teplota tohoto objektu je pravděpodobně pod bodem mrazu, přesněji něco mezi 225 a 260 Kelviny. Minimálně z marketingového hlediska je pak zajímavé také to, že se jedná o jeden z nejbližších „hvězdných“ systémů. Je od nás něco přes 7 světelných let, což ho řadí na čtvrtou příčku za Alfou Centauri, Barnardovou hvězdou a hnědým trpaslíkem Luhman 16 (ano, zase ten Luhman jako výše).

Jacqueline Faherty z Carnegie Institution for Science použila 6,5 m Magellanův dalekohled v Chile a během několika květnových nocí nově objeveného hnědého trpaslíka pozorovala. Výsledek? V jeho atmosféře se nacházejí mraky ze sulfanu, ale také vody.

Je to prý poprvé, co byly mimo Sluneční soustavu objeveny mraky z vody. No asi ano… voda není nikterak vzácná, našli jsme ji na mnoha místech a to včetně atmosfér exoplanet, kde je ale u horkých jupiterů ve formě vodní páry.

Nutno říci, že tento objev bude nutné potvrdit, což může být trochu problém. Musíme si počkat na připravovaný kosmický dalekohled Jamese Webba.