Exotická mrtvá trojhvězda

Aktuality |

Slavný radioteleskop objevil trojitý systém, který se skládá z pulsaru a bílých trpaslíků.

Pro širokou veřejnost to možná bude tuctová zpráv,a ale pro stelární astronomy a astrofyziky jsou to druhé Vánoce. Slavný radioteleskop Green Bank, který se pokoušel zachytit i signály mimozemských civilizací, objevil ve vzdálenosti 4 200 světelných let hodně zajímavou trojku.

Systém tvoří tři mrtvé hvězdy. V prvním případě se jedná o milisekundový pulsar o hmotnosti 1,4 Slunce. Tyto pozůstatky po výbuchu supernovy jsou extrémně husté objekty, v nichž je hmota Slunce vměstnána do koule o průměru jen několika kilometrů. Kromě hustoty jsou pulsary známé také rychlou rotací. Ten z nové studie s označením PSR J0337+1715 se otočí kolem své osy 366x za jedinou sekundu.

Okolo pulsaru obíhá bílý trpaslík a okolo obou objektů pak ještě jeden další bílý trpaslík. Také bílí trpaslíci jsou závěrečným stádiem ve vývoji hvězdy, ale daleko poklidnějším. Jedná se fakticky o obnažené jádro bývalé hvězdy, která po fázi rudého obra odhodila plynnou obálku. Hmotnosti bílých trpaslíků jsou v tomto případě 0,2 a 0,4 Slunce.

Astronomy překvapila neuvěřitelná kompaktnost systému, což svědčí o velmi zajímavé evoluci bývalé trojhvězdy. Dráhy všech těles jsou téměř kruhové. Systém je tak dobrou laboratoří pro testování některých principů obecné teorie relativity.

PSR J0337+1715 ale není prvním trojitým systémem s pulsarem. Před více než deseti lety byl objeven pulsar PSRB1620-26, který je také součástí trojitého systému s bílým trpaslíkem o hmotnosti 0,6 Slunce, který kolem něj obíhá s periodou asi 200 dní. Třetím členem je však v tomto případě planeta s nepříliš jistými parametry. Patrně se jedná o plynného obra, který se nachází ve vzdálenosti kolem 23 AU od obou objektů.