Laser a prsty z bublin

Aktuality |

Těžko říct, zda jde pouze o zajímavou kuriozitu, nebo o skutečně využitelnou technologii. Vědci dokáží pomocí infračerveného laseru hýbat s bublinami a skládat z nich složitější útvary, jakési „robotky“. Bubliny by pak mohly fungovat jako prsty, které by manipulovaly s dalšími součástmi – podle velikost bublinek (lze na začátku nastavit, i když se neupřesňuje, v […]

Těžko říct, zda jde pouze o zajímavou kuriozitu, nebo o skutečně využitelnou technologii. Vědci dokáží pomocí infračerveného laseru hýbat s bublinami a skládat z nich složitější útvary, jakési „robotky“. Bubliny by pak mohly fungovat jako prsty, které by manipulovaly s dalšími součástmi – podle velikost bublinek (lze na začátku nastavit, i když se neupřesňuje, v jak širokém rozmezí) by šlo o buňky nebo ještě menší struktury nanosvěta. Asi by by bylo možné také z bublinek vytvářet různá podpůrná lešení nebo klece.

Jedním laserem lze řídit pohyb více blublinek. Zajímavé jsou možnosti automtizace systému, třeba prostředí snímat kamerou a podle situace automaticky v reálném čase upravovat směr a sílu parsku; systém by pak měl zpětnou vazbu a samoopravné schopnosti. Směr pohybu bublin lze regulovat s přesností údajně kolem 1 stupně, rychlost pohybu zábvisí na intenzitě pulzu.

Experiment byl prováděn hlavně v solném roztoku, kde vzduchové bublinky mají být stálé…