Nejen horcí Jupiteři, existují i horcí Neptuni

Aktuality |

Známou kategorií exoplanet jsou tzv. horcí Jupiteři. Jedná se o hmotné plynné světy, které obíhají velmi blízko svých hvězd.

Dle teorií vznikly tyto světy daleko od svých hvězd a hned ve svém dětství migrovaly směrem do vnitřních částí rodícího se planetárního systému. Poblíž hvězdy tyto obří planety vzniknout akrecí nemohly, neměly by k tomu potřebný materiál. Méně slavnou kategorií jsou horcí Neptuni.

Už první data z kosmického dalekohledu Kepler naznačují, že poblíž mateřských hvězd ve vzdálenosti menší než 1 AU neobíhají jen horcí Jupiteři ale také jejich méně hmotní kolegové: horcí Neptuni (o hmotnosti nad cca 10 Zemí) a super-Země (méně než 10 Zemí). Obecně se očekávalo, že i tyto planety vznikly ve větší vzdálenosti od hvězdy a následně podstoupily migraci jako horcí Jupiteři.

Brad Hansen (University of California, Los Angeles) a Norm Murray (Canadian Institute for Theoretical Astrophysics) připravili simulaci, která naznačuje, že horcí Neptuni v mnoha případech nemuseli migraci absolvovat, ale mohli skutečně vzniknout velmi blízko svých hvězd. Tento scénář by měl být dle výsledků reálný v případě velmi masivních protoplanetárních disků. V okolí rodící se hvězdy by se měl nacházet do vzdálenosti 1 AU materiál o souhrnné hmotnosti 50 až 100 Zemí.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno