Sonda našla na Merkuru vrchol věčného světla

Aktuality |

Až budete chtít stavět solární elektrárnu…

Pokud jste trochu zběhlí v astronomii, pak určitě víte o paradoxu na povrchu Merkuru. Přestože se jedná o nejbližší planetu od Slunce, našli bychom na něm led. Za podivností stojí kombinace několika faktorů: sklon rotační osy planety vůči rovině oběžné dráhy, absence významnější atmosféry a neexistence eroze, díky níž je povrch Merkuru i dnes posetý krátery podobně jako Měsíc. Právě na dně kráterů v okolí pólů se nachází led, což potvrdily nejen radioteleskopy ze Země ale zejména sondy…tedy především Messenger.

Na dno těchto kráterů nikdy nedopadají sluneční paprsky. To víme, ale existují na Merkuru místa přesně opačná? V exoplanetární džungli poznáme řadu exoplanet s vázanou rotací, takže nad jednou polokoulí je trvalý den a nad druhou trvala noc. Merkur vázanou rotaci nemá, takže podobný jev můžeme „globálně“ vyloučit. Přesto existují vrcholky v oblastí pólů, kam sluneční paprsky dopadají téměř pořád. Jeden takový je vystaven slunečnímu světlu po 82 % času.