Sulfan urychluje zrání savčích vajíček

Aktuality |

tisková zpráva České zemědělské univerzity
Vědci z České zemědělské univerzity v Praze (ČZU) ve spolupráci s francouzskými kolegy z Université Lille1, Sciences et Technologies objevili významnou roli, kterou sehrává toxický plyn sulfan (sirovodík) při regulaci zrání savčích vajíček. Informoval o tom včera odborný časopis PLOS ONE.
„Prokázali jsme, že pod vlivem sulfanu se ve vajíčku urychleně aktivují hned dva enzymy, které jsou klíčové pro zrání vajíček,“ říká Jan Nevoral z ČZU. „Velmi důležité je, že toto mírně urychlené zrání nemá negativní dopad na následný vývoj vajíček. Naopak vajíčka dozrálá v nízkých, netoxických koncentracích sulfanu zahajují embryonální vývoj s vyšší účinností.“

Přidání malého, netoxického množství sulfanu do kultivačního roztoku urychluje zrání. Plyn ovlivní i aktivitu tzv. kumulárních buněk, které vajíčko obklopují, vyživují a chrání. Sulfan může ve zrajícím vajíčku i kumulárních buňkách regulovat aktivitu mnoha molekul. Objev česko-francouzského týmu je základem podané přihlášky patentu.

Čeští a francouzští vědci spolupracují na výzkumu tzv. gasotransmitterů – tedy plynů, které slouží buňkám jako signální molekuly – už několik let. „Na počátku naší spolupráce stál společný zájem o gasotransmitter oxid dusnatý. O něm je známo, že řídí například průtok krve cévami. My jsme před několika lety společně prokázali, že oxid dusnatý sehrává významnou roli i při zahájení vývoje embryí,“ říká Jean-Francois Bodart.