Výzkum exoplanet – družice podobné magionu

Aktuality |

Společný projekt Polska, Rakouska a Kanady.

Výzkum exoplanet se na první pohled zdá jako velmi drahý a technicky náročný obor astronomie. Jistě, pokud chcete měřit radiální rychlosti hvězd, pak vám k tomu určitě nebude stačit dalekohled na dvorku a spektrograf postavený díky edici Udělej si sám. Jiným šálkem kávy jsou ovšem tranzity exoplanet. K jejich pozorování vám stačí pomalu i dalekohled z hypermarketu. Samozřejmě k němu potřebujete kvalitní stativ a CCD kameru. Není to však nic, co by si nemohl pořídit i běžný smrtelník.

Co ale ve vesmíru? Mohou exoplanety zkoumat i malé, skoro „kapesní“ družice? Nejen že mohou, ale už se k tomu pečlivě chystají.

Pokud vše půjde dobře, zaburácejí 18. února na indickém kosmodromu Sriharikota motory rakety PSLV-CA, která na oběžnou dráhu vynese několik satelitů. Mezi nimi budou i rakouské družice CanX-3b a CanX-3a. Jedná se o první ze tří párů družic v rámci projektu BRITE-Constellation (BRIght Target Explorers). První pár dodá Rakousko, další dva pak Kanada a Polsko.

Satelity jsou tak trochu podobné československým družicím Magion, ale jsou ještě menší, jejich velikost je jen 20 centimetrů a hmotnost asi 6 kg. Pod kapotou mají jen 3 cm velký dalekohled a dvojici filtrů.

Družice budou navedeny na oběžnou dráhu ve výšce 820 km. Jeden oběh Země jim tak zabere asi 100 minut. Projekt BRITE-Constellation se hodlá zaměřit na studium velmi jasných hvězd – primárně na stálice o jasnosti méně něž 4 mag, sekundárně až na hvězdy o jasnosti 7 mag. Hlavním úkolem je sběr fotometrických dat, které budou využity třena ke studování pulzujících proměnných hvězd ale také pro hledání nových exoplanet. Půjde samozřejmě zejména o hmotné planety u hmotných hvězd.