Bakterie vyrobí umělé cévy

Biologie |

Celulózu vyráběnou bakteriemi by bylo v budoucnosti možno použít na umělé cévy, neboť představuje menší riziko tvorby krevních sraženin než syntetické materiály v současnosti používané pro operace typu bypass.

K takovému závěru alespoň došla diplomová práce ze Sahlgrenska Academy na univerzitě ve švédském Gothenburgu.

Celulóza produkovaná bakterií známou jako Acetobacter xylinum je dostatečně pevná, aby se vypořádala s krevním tlakem, a dobře spolupracuje s vlastními tkáněmi organismu. Práce prokázala, že tento materiál s sebou také nese menší riziko tvorby krevních sraženin než v současnosti používané syntetické materiály.

„Při použití bakteriální celulózy nevznikaly téměř žádné krevní sraženiny a krev se srážela mnohem pomaleji než v případě materiálů, které jsem použila jako kontrolu,“ uvádí molekulární bioložka Helen Finková, autorka práce. „Znamená to, že se tato celulóza dobře osvědčila v kontaktu s krví a je velmi zajímavou alternativou pro umělé cévy.“

Skutečné cévy mají výstelku z buněk zajišťující, že krev netvoří sraženiny. Helen Finková a její kolegové upravili bakteriální celulózu tak, že na ní tyto buňky lépe drží. „Použili jsme zcela novou metodu, díky které můžeme zvýšit počet buněk, které v bakteriální celulóze rostou, beze změny struktury materiálu,“ uvádí Finková.

Převzato ze Zpravodaje Česká hlava 1/2010