O počítačovém šachu do třetice: Myšlení nahlas

Člověk |

Mohli bychom chtít, aby stroj, který má „myslet jako šachista“, nejen tahal jako šachista, ale i nějakým způsobem reprodukoval postup, jímž šachista k tahům dochází a který vyjadřuje, když myslí nahlas.




Existuje několik přístupů k chápání různých počítačových dovedností. Ukažme si to na případu hraní šachů. Behavioristicky pojato počítače hrají šachy tehdy, když dokáží obstát proti lidskému protivníkovi, eventuálně pokud nedokážeme odlišit hru programu od (např.) hry velmistra. Druhý přístup (v podstatě zastávaný Ivanem Havlem v rozhovoru, který se zde objevil v minulém týdnu) dává hraní šachů do souvislosti spíše s vnitřním prožitkem, s tím, že hráč má zájem na výsledku, chce vyhrát, při hře se např. baví atd. Tímto způsobem nahlíženo nám vyjde, že současné počítače šachy v pravém slova smyslu nehrají a budoucí vývoj na tom sotva něco změní.
Existuje ještě zajímavá třetí kompromisní možnost. Budeme citovat Prof. RNDr. Jaroslava Peregrina, CSc. z textu, který vyšel v časopisu Vesmír (5/1998):
Co vede šachistu k tomu, že táhne tak, jak táhne, může každý z nich alespoň částečně vyjádřit slovy (a tím to učinit součástí svého chování). Když ho například požádáme, aby „myslel nahlas“, může to vést k nějakému takovému monologu jako „Vidím otevřený sloupec D, takže přemýšlím, že bych tam mohl přesunout věž, aha, ale vidím, že bych si odkryl pěšce, který je napaden soupeřovým střelcem…“. Mohli bychom tedy chtít, aby stroj, který má „myslet jako šachista“, nejen tahal jako šachista, ale i nějakým způsobem reprodukoval postup, jímž šachista k tahům dochází a který vyjadřuje, když myslí nahlas. Tím dáváme úsilí naučit stroj „myslet jako člověk“ určitý jasný smysl, nezávislý na otázce, co to vlastně myšlení je – můžeme se vždy utéci k odpovědi, že stále jenom modelujeme chování, teď ale chování, kterému říkáme „myšlení nahlas“.
Zbývá dodat, že současné šachové programy pracují téměř výhradně metodou hrubé síly (brute force), která vlastně znamená pokus o analýzu veškerých možností (stromů hry). Postup, kterým dnešní šachové algoritmy dojdou k optimálnímu tahu, vůbec neodpovídá myšlení živého šachisty.

Předcházející díly:
Dnešní počítače šachy vlastně nehrají
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/759E853E91BB8385C1256EC2004D0223?OpenDocument&cast=1

Jak chcete naprogramovat prožitek?
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/349B0553E0066C92C1256EC2004B6230?OpenDocument&cast=1








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.