Mapování osídlování planety

Člověk |

Genografický projekt, společný pětiletý výzkum, bude využívat náročných laboratorních a počítačových analýz vzorků DNA získaných od stovek tisíc lidí, včetně domorodců a široké veřejnosti, za účelem zmapování procesu osídlování Země.

Tým mezinárodních vědců a výzkumníků IBM, vedený badatelem Spencerem Wellsem z časopisu National Geographic, bude shromažďovat genetické vzorky, analyzovat výsledky a vypracuje zprávu o genetických kořenech současné populace.

S finanční podporou Nadace Waittovy rodiny vytvoří vědci deset center po celém světě a prostudují více než 100 000 vzorků DNA původního obyvatelstva. Projekt má odhalit detailní informace o migrační historii lidstva a přispět k novému pochopení vazeb a rozdílů, které spojují lidský druh.

„Využití genetiky pro doplnění mezer v našich znalostech lidské historie pokládáme za antropologickou ‚cestu na Měsíc,“ řekl vedoucí projektu Spencer Wells. „Naše DNA obsahuje společný příběh nás všech. Příběh, který budeme příštích pět let dešifrovat, je nyní vážně ohrožen, protože lidé migrují a mísí se mnohem více než v minulosti.“

Výsledná databáze bude obsahovat jednu z největších sbírek lidských genetických informací a bude sloužit jako mimořádný zdroj pro genetiky, historiky a antropology.

Zájemci z řad široké veřejnosti se mohou do Genografického projektu zapojit tak, že si zakoupí speciální soupravu a poskytnou souhlas se zařazením svých výsledků do databáze. Svou vlastní migrační historii a průběh globálního výzkumu pak budou moci sledovat na webu nationalgeographic.com.

„National Geographic zkoumá a mapuje svět už 117 let,“ řekl John Fahey, prezident a generální ředitel National Geographic Society. „Nyní, díky našemu významnému partnerství s IBM a se Spencerem Wellsem chceme pomocí nejmodernější vědy a technologie zmapovat putování lidstva po planetě. Doufáme, že nám tento ambiciózní a důležitý projekt pomůže lépe pochopit naši společnou historii. Terénní práce vědců, kterou tak štědře podporuje Nadace Waittovy rodiny, vstoupí do virtuálního muzea lidské historie.“

Vědci z Centra výpočetní biologie IBM, což je jedno z předních výzkumných zařízení v oblasti přírodních věd, využijí vyspělých analytických technologií a metod třídění dat k interpretaci vzorků a odhalení nových vzorců a kontextů ukrytých v datech. IBM také poskytuje svoji kompetenci v oblasti počítačů a infrastrukturu pro správu stovek tisíc kódů genotypu analyzovaných Genografickým projektem.

Genografický projekt má tři hlavní části:

· Výzkum v terénu – Ústřední součástí projektu je sběr vzorků DNA a výzkum v terénu mezi domorodými populacemi. Krevní vzorky domorodých populací, jejichž DNA obsahuje klíčové genetické znaky, které se po stovky generací téměř nezměnily, jsou spolehlivými indikátory dávných migrací. Terénní a laboratorní výzkum provede Wells a konsorcium vědců z předních mezinárodních institucí. Na výběr domorodých populací pro testování a dodržování přísných protokolů vzorkování a výzkumu bude dohlížet mezinárodní dozorčí rada.

· Účast veřejnosti a kampaň na podporu jejího povědomí – Zájemci z řad veřejnosti si mohou zakoupit soupravu Participation Kit (99,95 dolarů plus poštovné a balné) a odeslat své vlastní vzorky výtěru ústní dutiny, čímž získají možnost sledovat celkový průběh projektu a zároveň se dozvědět o své vlastní migrační historii. Výsledky osobních testů budou uloženy bezpečně a anonymně, aby byla zaručena ochrana důvěrných údajů účastníků. National Geographic a IBM budou veřejnosti a vědecké komunitě pravidelně podávat informace o nových poznatcích v rámci projektu na webovém serveru (www.nationalgeographic.com/genographic) a prostřednictvím mnoha dalších světových médií. Televizní program „Hledání Adama“ se bude v USA vysílat v rámci seriálu National Geographic Channel Explorer a po celém světě na kabelovém kanálu National Geographic Channel.

· Projekt genografického dědictví – Výtěžek z prodeje účastnických sad bude použit při financování budoucího terénního výzkumu lidské minulosti, který naváže na zájem organizace National Geographic o světové kultury. Tento projekt lidského dědictví bude podporovat projekty vzdělávání a ochrany kultur zúčastněných domorodých skupin.