Byl kráter na hoře Ararat způsoben meteoritem?

Geologie |

Nejvyšší vrchol Turecka proslavil především biblický příběh o Noemově arše. Její zbytky hledaly na Araratu nejrůznější expedice. V 70. a 80. letech vedl jednu z nich i James Irwin, dnes už bohužel dávno zesnulý člen posádky Apolla 15.

Dva vědci nyní našli na západním svahu slavné sopky velmi zajímavý geologický útvar.
V. G. Gurzadyan (Ústav fyziky, Jerevanská státní univerzita, Arménie) a S.Aarseth (Ústav astronomie, Cambridge, Velká Británie) nalezli na západním svahu Araratu kráter. Podle jejich prvotního ohledání není zřejmé, zda kráter vznikl sopečnou činností nebo při dopadu meteoritu. Původ kráteru a jeho stáří bude možné určit až na základě dalšího výzkumu.

Ararat je sopka o výšce 5 156 m. n. m. V okolí vrcholu nalezneme množství větších i menších ledovců. Na první pohled by tak původcem kráteru mohl být ledovec. To ovšem oba vědci vylučují, už jen proto, že kráter se nachází ve výšce okolo 2 100 metrů nad mořem, kde by už ledovce být neměly.

Průměr kráteru je asi 60 až 70 metrů a hloubka okolo 15 m. Kráter se nachází v oblasti, která je běžným turistům a expedicím obvykle nepřístupná. Jeho existence tak zůstala po delší dobu utajena.