Hudba matematickému chápání nepřidá

Člověk |

Výuka hudby zvyšuje inteligenci, traduje se. Výzkum z Harvardu nyní tento zažitý názor ale zpochybňuje.

Hudba matematickému chápání nepřidá



Nějaké podivné propojení mezi hudbou a kognitivními schopnosti, především těmi matematickými, se předpokládá, přímo nebo alespoň mezi řádky, skoro všude – od antiky (Pythagoras, délky strun…) až třeba po vlivnou knihu Gödel, Escher, Bach.

Samuel Mehr a Elizabeth Spelke ale nyní v PLoS One publikovali článek, že se žádnou souvislost mezi hudebním vzděláním a dalšími dovednostmi zjistit nepodařilo – a to ať už se těmi dalšími dovednostmi myslí inteligence měřená testy nebo školní prospěch.

Vazbě mezi hudbou a inteligencí se má i mezi vědci věřit mj. na základě článku o tzv. Mozartově efektu, který vyšel v Nature (viz např. starší článek, poslech hudby má pozitivně ovlivňovat úlohy vyžadující prostorovou představivost). Tyto výsledky byly posléze odvolány, ale mezitím již stačily ovlivnit mainstreamové postoje i ve vědeckém světě. Ani žádné jiné studie o pozitivním dopadu hudby, byť publikované třeba ve vědeckých časopisech, prý při podrobnější analýze metodicky neobstály (způsoby, jak se provádí randomizace, atd.).

Mehr teď speciálně zkoumal vliv výuky hudby a výtvarného umění na prostorovou představivost, matematické úlohy a bohatství slovní zásoby. Hudební výchova oproti kontrolní skupině neznamenala statisticky významný rozdíl.
Tím není řečeno, že učit děti hudbě nemá smysl z jiných důvodů – hraní na hudební nástroj pěstuje pečlivost a kázeň, jde o součást obecné lidské kultury (tj. hudba se provozuje zřejmě ve všech kulturách), navíc to děti může dokonce i bavit. Dejme tomu, že hudba je v tomto srovnatelná s poezií.

Zdroj: Phys.org

Poznámky:
– Objeví se jistě i jiné statistiky.
– Nicméně s hudbou přijde každý do kontaktu tak jako tak. Otázka možná spíš zní, zda (respektive jak) toto má smysl učit ve škole.



Úvodní foto: wikipedia, licence obrázku public domain




Související články




Komentáře

21.01.2015, 23:06

.... áëàãîäàðåí!!...

21.01.2015, 22:36

.... ñïñ çà èíôó....

25.12.2014, 14:55

.... ñýíêñ çà èíôó....

17.11.2014, 15:05

.... áëàãîäàðåí!!...

27.07.2014, 16:57

.... good info!...

04.02.2014, 05:47 admin

no...

nerikam, ze v antice doslova chteli dokazovat ci vyucovat matematicke vety vyukou hry na lyru, u Bacha to zase autor stavi spise na tom, ze i hudba je podobne jako matematika ci vytvarne umeni schopna sebereference. stejne tak se ale traduje, jak matematici maji hudebni talent etc. (nikoliv naopak). jinak - v hudbe sice je cosi matematickeho, ale to je ve prave vsem, rekl bych, cili hudba v tomto nema nijak vysostne postaveni.

03.02.2014, 19:48 martinus

Není to omyl?

To je ale, myslím, tragikomické nepochopení. Pythagorejci, renesanční a barokní (etc.) myslitelé netvrdili, že by >> předpokládali, přímo nebo alespoň mezi řádky, skoro všude – od antiky (Pythagoras, délky strun…) až třeba po vlivnou knihu Gödel, Escher, Bach. ... Nějaké podivné propojení mezi hudbou a kognitivními schopnosti, především těmi matematickými,... a že když se ...zkoumal vliv výuky hudby a výtvarného umění na prostorovou představivost, matematické úlohy a bohatství slovní zásoby ... >> v tom smyslu, že by je hudba nějak stimulovala. Ano, ve středověku studium hudby (musica) mělo povahu matematickou, ale to opět nesouvisí s poslechem nebo produkováním toho, co sluchem vnímáme. Ale spíše, že v hudbě a řádu světa je cosi matematického. A pokud jde o Eschera, tam jde (jak jsem to já pochopil) spíš o jisté vizuální zobrazení, ztvárnění určitých paradoxů matematické povahy, než že by se to přímo vázalo na poznávací schopnosti...

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.