Linky: Coriolisova síla točí s delfíny

Astronomie |

Nejdelší samorostlé uhlíkové nanotrubky, ze zákulisí sovětských plánů na vojenskou základu na Měsíci, mikrovlnné zbraně znovu na scéně, jednoduché sacharidy v kosmickém prachu blízko teploty absolutní nuly, delfíni točící se podle Coriolisovy síly a další zajímavosti... Následuje přehled odkazů "mimo plán".

Nejdelší samorostlé uhlíkové nanotrubky, ze zákulisí sovětských plánů na vojenskou základu na Měsíci, mikrovlnné zbraně znovu na scéně, jednoduché sacharidy v kosmickém prachu blízko teploty absolutní nuly, delfíni točící se podle Coriolisovy síly a další zajímavosti… Následuje přehled odkazů "mimo plán".

Podrobnosti o pokroku v projektu výtahu na oběžnou dráhu díky novým nanotrubičkám.
Transhumanismus.cz
O uhlíkové nanotrubce dlouhé 4 cm píše také Techblog – zajímavé přitom je, že se jedná o jedinou molekulu, která roste tempem 11 mikrometrů za sekundu. Je zřejmé, že k funkčnímu vesmírnému výtahu bude třeba tuto rychlost buď podstatně zvýšit, nebo se naučit takto vzniklé trubky efektivně spojovat.

O kosmické turistice a soukromých vesmírných letech píše Marcel Grun v časopise 21. století.

Další článek o výhodách, které pro astronomické pozorování nabízí Antarktida.
Totéž New Scientist

Astro.cz popisuje také sovětský projekt, který spočíval ve vybudování vojenské základny na Měsíci. K realizaci nikdy nedošlo především kvůli předpokládané nákladnosti.
"V případě nepřítomnosti atmosféry na Měsíci výbuch atomové bomby nebude příliš efektivní… Atomový výbuch na Měsíci se omezí pouze na jasný záblesk a případné nebezpečné záření. Pro sovětské vojáky tento fakt znamenal především to, že Měsíc je ideálním velitelským stanovištěm, nedosažitelným ze Země."

V chladném oblaku kosmického prachu a plynu byly objeveny molekuly jednoduchých sacharidů. Zajímavé bylo, že tyto molekuly existovaly za teploty pouhých 8 stupňů nad absolutní nulou.
Formování planet samozřejmě nastává za teplot, kdy jsou podobné organické látky zničeny, mohou být nicméně na jednou vytvořenou planetu znovu zanesené prostřednictvím komet.

Pravotočiví a levotočiví delfíni. Spící delfín se musí pohybovat, jinak by se utopil, krouží tedy v kruhu. Zpravidla si vybírá směr proti pohybu hodinových ručiček; až dosud se to vysvětlovalo asymetrií hemisfér delfíního mozku, podle nové teorie by příčina mohla být čistě fyzikální – podobně jako u směru větrů, mořských proudů vírů nebo vymílání koryt řek by za vším mohla stát Coriolisova síla. Alespoň by tomu nasvědčovaly výsledky, podle kterých delfíni jižní polokoule krouží naopak. Proti nové teorii samozřejmě existují také četné námitky.

Nálezy dalších vodních druhohorních plazů disponujících velmi dlouhým krkem.

Psi diagnostikují rakovinu močového měchýře – prostřednictvím čichání k moči.

Před zahájením války v Iráku se spekulovalo o tom, že si zde svoji první větší premiéru odbudou mikrovlnné zbraně. Nakonec k tomu podle všeho nedošlo. Nyní se podobné úvahy objevují znovu. Mikrovlnné zbraně by se dobře hodily např. pro střety ve městech.