Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Linky: raketoplány, priony, pyramidy a solární elektrárny

Upravené bombardéry by mohly monitorovat start raketoplánů, pentosany snad pomáhají proti prionovým chorobám, solární elektrárny budované ve vesmíru, pyramidy jako Potěmkinovy vesnice, proč SARS napadal hlavně Asiaty… Následuje pravidelný přehled odkazů.

NASA je poprvé od havárie Columbie blíže obnovení letů raketoplánů. Monitoring nočních startů mohou provádět upravené bombardéry.
Více Idnes

Je reálné budovat někde ve vesmíru solární elektrárny a zásobovat tak zemi elektrickým proudem? Podle německých vědců snad ano. K cílové stanici na Zemi by se elektřina dováděla prostřednictvím soustředěného svazku laserového záření.
Více Ihned

Komentář Hospodářských novin převzatý z Project Syndicate si všímá neblahé úlohy, kterou sehrála OSN v regulaci biotechnologií (nevědecké principy předběžné opatrnosti apod.); činnost organizace je charakterizována titulkem Spojené národy obětovaly vědu.
(poznámka Pavel Houser: Možná by stálo za to na chvíli téma transgenních organismů apod. opustit, mám obavu, že se to zvolna stává mou obsesí :-)).

Diskuse o tzv. "navoněné bídě" na serveru Osel:
Celá teorie v zásadě tvrdila, že velké stavby typu pyramid (v Egyptě, Mezopotámii, Peru) jsou čímsi jako sebepropagací ve skutečnosti slabých vládců, kteří nemají sílu na žádné užitečnější podniky (organizace obchodu, stavba silnic, dobývání cizích území). Šlo by o cosi na způsob Potěmkinových vesnic.
Původní příspěvek
Polemika s koncepcí navoněné bídy (mj. se zde uvažuje o tom, zda evoluční biologové správně popisují kultury od určité úrovně složitosti).

Další velmi zajímavý článek na serveru Osel: Možná je na obzoru lék proti prionovým chorobám. Pentosany, které začaly být nemocnému coby nevyzkoušený preparát podávány až po menší právní bitvě, zastavily postup choroby. (mechanismus účinku není zcela jasný, pentosany možná blokují smotání "správného" prionu podle prostorové konformace patogenu)

Proč SARS napadal především Asiaty? Za jejich zvláštní dispozici k této chorobě zřejmě mohou specifické geny.
Více New Scientist