Linky: Špenát základem nových solárních článků

Astronomie |

Další úvahy o methanu v atmosféře Marsu, plán inckého Cuzca možná odpovídá temným místům na obloze, regulace proteosyntézy na úrovni RNA, masožraví brouci čistí muzejní exponáty, hvězdárna v Antarktidě, jak přežít ve vysokých nadmořských výškách... Následuje pravidelný přehled odkazů.

Další úvahy o methanu v atmosféře Marsu, plán inckého Cuzca možná odpovídá temným místům na obloze, regulace proteosyntézy na úrovni RNA, masožraví brouci čistí muzejní exponáty, hvězdárna v Antarktidě, jak přežít ve vysokých nadmořských výškách… Následuje pravidelný přehled odkazů.

Koncentrace methanu a vodní páry v atmosféře Marsu a související spekulace o možnostech života. Při čtení lze však doporučit obezřetnost – jde o zprávu ČTK.

Podrobněji podle Astro.cz:
Rozložení vody a methanu se na Marsu významně překrývají. Oblasti s vyšší koncentrací vodní páry a methanu v atmosféře navíc odpovídají místům, kde byl zjištěn podzemní led. Úvahy o marťanském životě jsou v tomto článku výrazně uměřenější.
Totéž New Scientist

Výroba koster coby muzejních exponátů prostřednictvím masožravých brouků. Na rozdíl od použití chemických prostředků (peroxid) přitom nedochází ke zhoršení mechanických vlastností kostí a také se zachovají data pro eventuální molekulární analýzy. V muzeu v Londýně takto využívají kolonii kožojedů skvrnitých (Dermestes maculatus).
Podrobnosti

Bylo hlavní město říše Inků Cuzco postaveno podle nebeské pumy? Zajímavé spekulace z oblasti archeoastronomie. O vazbě staveb Inků na astronomická pozorování pojednává poměrně podrobně např. letos také v češtině vyšlá kniha Schody ke hvězdám. Co říká v krátkosti nová hypotéza? "Cuzco přesně odpovídá pumě ze souhvězdí, které bylo pro Inky tvořeno ne hvězdami, ale tmavými prostorami mezi hvězdami." Tedy mapa obloha chápaná jaksi "inverzně".
Podrobnosti

"Čistá, dokonale průhledná a téměř se nechvějící atmosféra" – to je současná Antarktida. I proto zde přes velmi drsné podmínky zřejmě vznikne první skutečná observatoř.
Podrobnosti

Přítomnost dvojšroubovice RNA nastartuje v některých buňkách proces, který vede ke zničení mRNA odpovídající původní RNA. Jde zřejmě o mechanismus směřující původně proti virům, které mají strukturu dvojité RNA šroubovice – buňky se jim tímto způsobem snaží zabránit ve zneužití vlastního proteosyntetického aparátu.
Nyní by dvojšroubovice RNA mohla najít využití i v medicíně – šla by totiž využít jako brzda genu; ten by se nemohl projevovat (přepisovat), vlastní DNA by ale přitom bylo možné nechat na pokoji. Celý jev se označuje jako iRNA čili „ribonucleic acid interference”.
Podrobnosti na Oslu

Za schopnost přežít ve vysokých nadmořských výškách je zřejmě odpovědný gen zvyšující obsah kyslíku v krvi.
Podrobnosti

Závěrečná perlička (alespoň prozatím to vypadá spíše jako kuriozita): Solární článek využívající špenátu. Fotosyntetický aparát chloroplastů špenátu je zkombinován s organickými polovodiči a slouží jako zdroj elektrické energie. Samozřejmě se nejedná o první pokus o takto "kombinovanou" technologii a je třeba říct, že ty dosavadní ztroskotaly (chlorofyl vyžaduje prostředí vodných roztoků, které se nedobře snáší s tradiční elektronikou).